Informacje ogólne
Program rozwoju szkoły/przedszkola w ramach kompleksowego systemu wspomagania.
wspomaganie szkoły w jej rozwoju przez podejmowanie działań w wybranych przez szkołę obszarach.
- Zdiagnozowanie obszaru problemowego/rozwojowego dla szkoły
- Opracowanie programu rozwiązania zdiagnozowanego problemu
- Opracowanie planu harmonogramu pracy i współpracy realizatorów programu ze szkołą,
- Zrealizowanie programu poprzez dostosowanie odpowiednich form doskonalenia
- Ewaluacja zrealizowanego programu
- Efektywna współpraca podmiotów środowiska edukacyjnego na rzecz wsparcia szkół w tym placówek PCEiK w Oleśnicy: Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Biblioteki Pedagogicznej, Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych.
Czas trwania programu obejmuje jeden rok szkolny lub jeden semestr, z możliwością przedłużenia w sytuacji, gdy szkoła uzna to za zasadne i korzystne dla jej rozwoju.
Istotą programu jest stosowanie takich form doskonalenia oraz wsparcia, które uwzględniają wynik przeprowadzonej diagnozy i sprzyjają realizacji założonych celów przez szkołę.
Realizatorami programu są pracownicy merytoryczni PCEiK w Oleśnicy tj. doradcy metodyczni/konsultanci PODN we współpracy ze specjalistami Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, nauczycielami bibliotekarzami Biblioteki Pedagogicznej oraz eksperci zewnętrzni ( trenerzy, edukatorzy, szkoleniowcy).
Formami wsparcia są: szkolenia rady pedagogicznej, warsztaty, konsultacje grupowe, odbywające się w szkole i z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Oleśnickie e-Doradztwo.
Konsultacje indywidualne odbywają się w siedzibie PCEiK lub w wyznaczonej placówce.
Przyjęte do realizacji zadania umożliwią wszystkim nauczycielom wprowadzenie istotnych zmian w wybranym obszarze oraz dokonanie oceny tych działań pod kątem wspierania uczniów w rozwoju i osiąganiu wymiernych sukcesów edukacyjnych.
Możliwe jest wsparcie szkół i placówek oświatowych w każdym obszarze wynikającym z rzeczywistych potrzeb szkoły.
Programy podlegają ewaluacji w odniesieniu do stopnia realizacji założonych celów i osiągniętych rezultatów oraz kończą się wyznaczeniem kierunku dalszych działań.
Zasady przystąpienia do programu:
- Zgłoszenie dyrektora szkoły/placówki zapotrzebowania na realizację Programu Rozwoju Szkoły/Przedszkola przesłane do PCEiK w Oleśnicy.
- Uzgodnienie zakresu i sposobów wsparcia szkoły/placówki.
- Podpisanie umowy na realizację w/w programu.
Koszt udziału szkoły /przedszkola/ placówki w programie jest ustalany indywidualnie.
Obszary wspomagania rekomendowane przez PCEiK
W roku szkolnym 2018/ 2019 Powiatowe Centrum Edukacji i Kultury proponuje realizację kompleksowego wspomagania w obrębie ustanowionych 8 kompetencji kluczowych:
- kompetencje w zakresie czytania i pisania,
- kompetencje językowe,
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
- kompetencje cyfrowe,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
- kompetencje obywatelskie,
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Umiejętności wszystkich kompetencji kluczowych:
- myślenie krytyczne,
- rozwiązywanie problemów,
- praca zespołowa,
- umiejętność porozumiewania się i negocjowania,
- umiejętności analityczne,
- kreatywność
- umiejętności międzykulturowe
Wszystkie kompetencje kluczowe uważa się za jednakowo ważne;
- każda z nich może przyczynić się do udanego życia w społeczeństwie, mogą być stosowane w wielu różnych kontekstach i rozmaitych powiązaniach,
- ich zakresy się pokrywają i są ze sobą powiązane,
- aspekty niezbędne w jednej dziedzinie wspierają kompetencje w innej.
strona główna