O projekcie
Powiat Oleśnicki otrzymał dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL 3.5.) na realizację projektu
”Innowacyjny system wspomagania oświaty w powiecie oleśnickim”
Głównym celem jest podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie oleśnickim.
Cele szczegółowe:
– poprawa spójności planów doskonalenia nauczycieli z rozwojem placówek poprzez realizację Rocznych Planów Wspomagania (RPW) w przedszkolach,szkołach podstawowych,gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych z terenu powiatu oleśnickiego
– wzrost kompetencji dyrektorów/wicedyrektorów szkół/przedszkoli objętych pilotażem
– zwiększenie jakości współpracy dyrektorów/wicedyrektorów szkół/przedszkoli i nauczycieli poprzez organizację sieci współpracy i samokształcenia.
TYPY PLACÓWEK OBJĘTYCH PROJEKTEM:
PRZEDSZKOLA – 4 SZKOŁY PODSTAWOWE – 14 SZKOŁY GIMNAZJALNE – 7 SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE – 8 PROCESOWE WSPOMAGANIE ROZWOJU SZKOŁY Najważniejsze zadania zmodernizowanego systemu wspomagania wynikają z dostosowania działań do potrzeb konkretnej szkoły.
DYREKTORZY SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI – ROLA I ZADANIA: – ważną rolę w procesie wspomagania rozwoju szkół odgrywa dyrektor szkoły lub przedszkola. Wspólnie z radą pedagogiczną podejmuje decyzje dotyczące rozwoju szkoły – określa obszary i zasięg wspomagania, – diagnozuje potrzeby szkoły/przedszkola oraz przygotowuje roczny plan wspomagania we współpracy z SORE, – uczestniczy w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach, – wdraża nowe umiejętności wypracowanych procedur, – udziela informacji zwrotnej, – bierze udział w podsumowaniu podjętych działań, – wykorzystuje efekty RPW w dalszej pracy szkoły. KTO SKORZYSTA NA ZMIANACH?
– UCZNIOWIE, którzy zostaną objęci wszechstronną diagnozą oraz otrzymują wsparcie w rozwoju swoich talentów. Otrzymują wsparcie w zakresie specjalistycznych zajęć dydaktycznych. Podniesienie wyników nauczania. Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
– SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE, którym zostanie udzielone wsparcie we wszystkich obszarach działania. Proces doskonalenia zostanie wprowadzony do szkoły i będzie prowadzony zgodnie z jej aktualnymi potrzebami. Szkoły zyskają: – poprawę wyników nauczania, – dostosowanie oferty edukacyjnej do indywidualnych potrzeb szkoły, – podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności nauczycieli, – modelowanie spójnego systemu współpracy zespołowej w jednej szkole – rozwiązywanie problemów konkretnej szkoły, – bliskość pomocy, wygoda – oferta w szkole, – optymalne warunki – brak delegacji, bezpłatna usługa edukacyjna.
– NAUCZYCIELE, którzy otrzymują kompleksową pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nowy system doskonalenia będzie towarzyszył nauczycielom we wdrożeniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzonych w oświacie. – Nauczyciele zyskają: – możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami danego przedmiotu z innych placówek, – wsparcie merytoryczne zgodne z potrzebami, – wzrost kompetencji, – świadomość wspólnego tworzenia polityki oświatowej, – towarzyszenie eksperta we wdrażaniu zmiany w szkole.
DYREKTORZY: – wspólne działanie – wymiana doświadczeń w sieci, – szkolenie rad pedagogicznych zgodnie z potrzebami jednostek, – promocja szkoły – dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna, – wsparcie szkoły w rozwiązywaniu konkretnych problemów, – podniesie jakości pracy szkoły, – integracja rady pedagogicznej, – zwiększenie prestiżu szkoły w środowisku lokalnym, – uznanie ze strony organu prowadzącego, – przygotowanie dyrektora do projektowanych zmian w ustawie o systemie oświaty.
SAMORZĄDY LOKALNE, które otrzymują wsparcie w budowie lokalnej sieci współpracy szkół i placówek oraz kreowaniu polityki oświatowej. Samorządy zyskają: – większy budżet, – promocję powiatu, gminy, – impuls do zmiany, – impuls do dyskusji o oświacie i jej wspomaganiu, – przegląd/analizę zasobów i potrzeb – współpracę między organami i jednostkami oświatowymi, – podniesienie jakości kształcenia i zatrzymanie młodzieży w szkołach gminnych i powiatowych. |
strona główna