Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
125 odpowiedzi
Metryczka
Proszę podać swoją płeć125 odpowiedzi
KobietaMężczyzna15,2%84,8%
Kobieta106
Mężczyzna19
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Proszę wskazać wybraną odpowiedź:125 odpowiedzi
Pracuję w jednej szkole/placówce oświatowejPracuję w dwóch (lub więcej)szkołach/placówkachoświatowych24%76%
Pracuję w jednej szkole/placówce oświatowej95
Pracuję w dwóch (lub więcej) szkołach/placówkach oświatowych30
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Staż pracy:125 odpowiedzi
0-5 lat6-10 lat11-20 lat21-30 lat31 i więcej14,4%32,8%24%21,6%
0-5 lat18
6-10 lat9
11-20 lat27
21-30 lat30
31 i więcej41
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Stopień awansu zawodowego 125 odpowiedzi
Nauczyciel stażystaNauczyciel kontraktowyNauczyciel mianowanyNauczyciel dyplomowany16,8%60,8%16,8%
Nauczyciel stażysta7
Nauczyciel kontraktowy21
Nauczyciel mianowany21
Nauczyciel dyplomowany76
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Rodzaj placówki w jakiej pan/pani pracuje125 odpowiedzi
PrzedszkoleSzkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaInna21,6%72,8%
Przedszkole6
Szkoła podstawowa91
Szkoła ponadpodstawowa27
Inna1
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
inna placówka
W jakiej inne placówce pan/pani pracuje:1 odpowiedź
PCEiK
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Część merytoryczna
Poniżej są wskazane umiejętności związane z komunikacją interpersonalną, które są niezbędne w procesie nabywania kompetencji kluczowych. Proszę wskazać 3 wybrane zagadnienia, na które zwraca się szczególną uwagę w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Pani/Pana szkole/placówce:125 odpowiedzi
020406080komunikowanie się w mo…kontrolowanie swojego s…rozumienie komunikatów…rozumienie komunikatów…zdolność podejmowania,…rozumienie, w jaki sposó…świadomość możliwości,…przyjmowanie krytyczneg…zdolność do korzystania…rozumienie zasad postęp…69 (55,2%)59 (47,2%)53 (42,4%)22 (17,6%)25 (20%)12 (9,6%)17 (13,6%)21 (16,8%)26 (20,8%)70 (56%)
WartośćLiczba
komunikowanie się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach,69
kontrolowanie swojego sposobu komunikowania się i dostosowywanie go do wymogów sytuacji,59
rozumienie komunikatów mówionych,53
rozumienie komunikatów pisemnych,22
zdolność podejmowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy,25
rozumienie, w jaki sposób technologie cyfrowe mogą pomagać w komunikowaniu się,12
świadomość możliwości, ograniczeń, skutków i zagrożeń technologii cyfrowych,17
przyjmowanie krytycznego podejścia do trafności, wiarygodności i wpływu informacji oraz danych udostępnianych drogą cyfrową,21
zdolność do korzystania z technologii cyfrowych w celu włączenia społecznego i współpracy z innymi osobami,26
rozumienie zasad postępowania i porozumiewania się, ogólnie przyjętych w społeczeństwie i różnych środowiskach.70
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Poniżej są wskazane postawy, niezbędne do nabywania kompetencji kluczowych. Proszę wskazać 3 wybrane postawy, które są najczęściej kształtowane u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Pani/Pana szkole/placówce:125 odpowiedzi
0255075100zainteresowanie interakcj…poszanowanie różnorodn…gotowość do pokonywani…poszanowanie indywidua…gotowość do krytycznego…świadomość oddziaływan…rozumienie i używanie ję…72 (57,6%)84 (67,2%)55 (44%)32 (25,6%)26 (20,8%)28 (22,4%)78 (62,4%)
WartośćLiczba
zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi,72
poszanowanie różnorodności innych osób i ich potrzeb,84
gotowość do pokonywania uprzedzeń i osiągania kompromisu,55
poszanowanie indywidualnego profilu językowego każdej osoby (w tym szacunek zarówno dla języka ojczystego osób należących do mniejszości lub pochodzących ze środowisk migracyjnych),32
gotowość do krytycznego i konstruktywnego dialogu,26
świadomość oddziaływania języka na innych ludzi,28
rozumienie i używanie języka w sposób pozytywny oraz odpowiedzialny społecznie.78
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Z podanych poniżej umiejętności komunikacyjnych proszę wybrać trzy, które są najczęściej rozwijane u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Pani/Pana szkole/placówce:125 odpowiedzi
020406080nawiązywanie kontaktów znauczycielami i uczniami,umiejętność rozmowy zosobami dorosłymi i rówi…tworzenie i przekazywaniejasnych komunikatów,słuchanie tego, co mają dopowiedzenia inni ludzie (…efektywna współpraca wgrupie,rozwiązywanie sytuacjikonfliktowych.62 (49,6%)66 (52,8%)73 (58,4%)56 (44,8%)75 (60%)43 (34,4%)
WartośćLiczba
nawiązywanie kontaktów z nauczycielami i uczniami,62
umiejętność rozmowy z osobami dorosłymi i rówieśnikami,66
tworzenie i przekazywanie jasnych komunikatów,73
słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni ludzie (zrozumienie ich potrzeb, empatia),56
efektywna współpraca w grupie,75
rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.43
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Z podanych poniżej barier komunikacyjnych proszę wybrać trzy, które najczęściej obserwuje Pani/Pan w relacjach: nauczyciele - uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:125 odpowiedzi
020406080krytykowanie,stawianie diagnozy,chwalenie połączone z o…rozkazywanie,grożenie,moralizowanie,stawianie zbyt wielu lub n…doradzanie.37 (29,6%)54 (43,2%)64 (51,2%)15 (12%)6 (4,8%)46 (36,8%)71 (56,8%)68 (54,4%)
WartośćLiczba
krytykowanie,37
stawianie diagnozy,54
chwalenie połączone z oceną,64
rozkazywanie,15
grożenie,6
moralizowanie,46
stawianie zbyt wielu lub niewłaściwych pytań,71
doradzanie.68
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Proszę wpisać zagadnienia z zakresu komunikacji interpersonalnej, które Pani/Pana zdaniem powinny być ujęte w ofercie edukacyjnej PCEiK w Oleśnicy. 125 odpowiedzi
Brak
brak
-
Bariery komunikacyjne
.
hmhf
kontrolowanie sposobu komunikowania się z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami
obojętnie
Rożne typy zachowań uczestników procesu komunikacji -zachowania uległe, agresywne i asertywne.
Rozwijanie kompetencji kluczowych w pracy z dzieckiem autystycznym w przedszkolu.
Kody językowe w komunikacji interpersonalnej.
przekazywanie informacji o efektach kształcenia
Zasady dobrego i skutecznego słuchania. Nazywanie uczuć i emocji.Techniki asertywnego odmawiania. Efektywność komunikacji.
Zagadnienia z zakresu narzędzi komunikacji werbalnej i niewerbalnej, technik zadawania pytań, aktywnego słuchania, precyzyjnego przekazywania informacji,poznanie metod ułatwiających komunikację w trudnych sytuacjach
współpraca nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Integracja i komunikacja zespołu
Przekaz poprzez pokaz
zasady skutecznego porozumiewania się
Zapewnienie techniczne umożliwiające wykorzystywanie technologii cyfrowej
nie dotyczy
Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przezwyciężanie niezgodności komunikatów werbalnych z niewerbalnymi
mowa ciała
Nie mam zdania na ten temat
Praktyczne warsztaty z mowy ciała
Materiały pomocnicze na godz .wych
Umiejętność słuchania
umiejętność rozmowy z rówieśnikami
Ubóstwo leksykalne u ucznia ze spektrum autyzmu , bogacenie słownictwa , radzenie sobie z wypowiedzią ustną
Technologie cyfrowe a komunikowanie się.
empatia, doradztwo
Współpraca z grupie dzieci niepełnosprawnych
Skuteczna komunikacja i aktywne słuchanie
Formułowanie jasnych komunikatów oraz rozumienie komunikatów zarówno pisemnych jak i mówionych.
typy zachowań uczestników procesu komunikacji
Komunikacja niewerbalna w kontakcie z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Słuchanie innej osoby
Rozwój osobisty
Postawy asertywne w komunikowaniu się.
Bariery komunikacyjne.
rozwijanie prostej mowy opowieściowej
Sposoby komunikacji interpersonalnej w kontaktach nauczyciel - uczeń.
Pokonywanie barier komunikacyjnych.
Komunikacja z rodzicami dzieci z potrzebami edukacyjnymi.
nie wiem
Efektywna współpraca w grupie
słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni ludzie (zrozumienie ich potrzeb, empatia),
pozytywne relacje między rówieśnikami
brak pomysłów
jak likwidować bariery utrudniające komunikacje
umiejętność komunikacji werbalnej
--------------------------------------------------
Nauczyciel doradca
Dialog z szacunkiem do drugiej osoby
skuteczności rozwiązywania konfliktów i osiągania celów dzięki komunikacji, trening umiejętności komunikacyjnych
Kanały przekazu informacji. Mimika i mowa ciała.
Zagrożenia i możliwości komunikacji cyfrowej
Nie mam zdania
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Bariery kounikacyjne - czym są i jak im przeciwdziałać.
Rozwijanie współpracy i porozumienia
Zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej.
Komunikacja bezpośrednia i pośrednia.
Krytyczne myślenie
Poznanie metod ułatwiających komunikację w trudnych sytuacjach. Sprawne formułowanie i dobieranie właściwego rodzaju przekazu i poziomu komunikatu do naszego odbiorcy / sytuacji.
Komunikowanie się w różnych sytuacjach, a zwłaszcza z roszczeniowymi rodzicami.
Konsekwencja w podejmowanych działaniach
skuteczna komunikacja w pracy zdalnej
Jak rozmawiać z uczniem żeby nas słuchał.
Komunikacja niewerbalna
Intencjonalność komunikatu
aktywne słuchanie
interakcja z ludżmi
Uczenie właściwych postaw społecznych
Efektywna komunikacja podczas konfliktów w - grupie rówieśniczej - w zespole pracowniczym
zasady dobrego słuchania, rozwiązywanie konfliktów - style zachowania się w konflikcie, informacja zwrotna
Zagadnienie dotyczące prawidłowego komunikowania emocji, przyjmowania emocji, akceptacji i rozumienia Umiejętne formułowanie pochwał opisowych, komunikacja empatyczna w relacji nauczyciel - uczeń, techniki komunikacyjne ułatwiające wejście w "świat dziecka", zrozumienie jego świata przeżyć
Typy zachowań uczestników procesu komunikacji
Myślenie krytyczne
Oceniać czy doceniać?
Uważam, iż dużo uwagi powinno poświęcić się na doskonalenie komunikacji z uczniami z zespołem Aspergera i autyzmem.
umiejętność nawiązywania komunikacji z osobami w sposób nie wrbalny
bariery komunikacyjne
rozmowa jako forma wsparcia ucznia, alternatywne formy komunikacji,
Skuteczne sposoby motywowania uczniów do podejmowania dialogu, do nawiązywania relacji z innymi osobami.
...
Komunikacja z osobami niepełnosprawnymi
sposoby komunikowania się z osobami z dysfunkcjami
Sposoby praktycznego rozwijania komunikacji językowej i konkretne do tego zagadnienia materiały z których można skorzystać.
Komunikacja społeczna i symboliczna w relacjach uczeń - nauczyciel.
komunikacja codzienna
Metody pracy z dzieckiem z afazją
Przekaz rodzic-dziecko-nauczyciel
Rozwiązywanie konfliktów w grupie klasowej
BRAK
funkcjonowanie w środowisku
Bariery skutecznego komunikowania się, sposoby ich przezwyciężania.
Edukacja to komunikacja
Inne (7)
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Refleksje i uwagi:125 odpowiedzi
brak
Brak
-
Nie mam uwag
Brak uwag
.
Nie mam
Brak uwag.
brak
nie mam uwag
nic dodać nic ująć
nie ma
Brak.
Pomoc specjalistów nauczycielom w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Coraz trudniej pracować jest w szkole, gdy w klasie jest 28 uczniów i każdy powinien być indywidualnie traktowany. Dążę do doskonałości, ale cały czas jestem na początku drogi pomimo iż mam ponad 30 lat pracy w zawodzie. Jest to bardzo frustrujące:(
Ważne zagadnienia
Przepracowanie nauczycieli, obciążanie coraz to nowszymi obowiązkami rodzi problemy i paraliżuje efektywną pracę
Za mało konkretnych wskazówek w opiniach uczniów.
brak uwag
??
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinni mieć mniej lekcji, a w to miejsce zajęcia specjalistyczne i przygotowujące do życia codziennego.
Wybór jedynie trzech możliwości nie oddaje faktycznego wizerunku placówki.
Wymagania co do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych są coraz większe, myślę że warto byłoby wpoić nauczycielom umiejętności tłumaczenia rodzicom, jak ważna jest praca z dzieckiem w domu. Szkoła nie zrekompensuje dziecku wszystkiego.
Uważam, że jedno szkolenie to mało. Powinien to być cykl szkoleń.
Bez uwag
---
Sposoby pracy oraz efektywnej komunikacji z uczniami z SPE pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych.
Więcej szkoleń .
Uważam, że mniejszym złem jest nie nauczyć konkretnej wiedzy (nie zrealizować jakiegoś elementu programu nauczania) niż pominąć (nie poświęcić trochę czasu na jej budowanie) uczniowską potrzebę akceptacji i zrozumienia.
temat bardzo aktualny w obliczu pracy z uczniem w systemie online
bark
--------------------------------------------------------
Szkoła powinna być przyjazna dla ucznia.
Uważam, że nauczenie dzieci odbioru mowy ciała i gestów jest bardzo ważne i pozwala rozwijać u nich empatię .
Dziękuje, nie mam uwag.
nie mam
W ostatnich latach zauważam tendencję w polskich szkołach skupiania się na potrzebach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi kosztem potrzeb uczniów bez specjalnych potrzeb.
Myślę, że bardzo ważne jest kształtowanie postaw komunikacyjnych oraz zachęcanie do wchodzenia w interakcje rówieśnicze.
należy wspierać wiarę ucznia we własne siły
Coraz częściej zauważalny jest problem w braku zrozumienia - wynikiem nieporozumień, niejasności jest brak komunikacji na odpowiednim poziomie.
Sądzę, że dzięki stosowaniu odpowiednich narzędzi komunikacyjnych, nasza praca będzie łatwiejsza, przyjemniejsza a w rezultacie bardziej efektywna i mniej stresująca.
Jeżeli są programy, gry to są płatne.
Niestety często zauważa się brak ścisłej współpracy pomiędzy nauczycielami-rodzicami i ich dziećmi, w tym nieumiejętne sluchanie.
Z roku na rok przybywa w szkole ponadpodstawowych uczniów, których edukacja na najwcześniejszym etapie została zaniedbana przez rodziców
Ważne jest pokonywanie barier podczas komunikacji oraz otwartość na sygnały od rozmówców
bez uwag
Sądzę, iż kompetencje komunikacyjne są fundamentem w procesie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi .
Potrzeba umiejętności pracy z uczniami o specjalnych potrzebach jest jedną z istotnych
Znamy cele i znaczenie komunikacji interpersonalnej, ale zdarzają się uczniowie zamknięci w sobie, którzy nie chcą wyrazić ani werbalnie ani niewerbalnie swoich odczuć i trudno jest przekonać ich, że bez znajomości problemu nie możemy im pomóc.
...
Myślę, że to zagadnienie jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne.
brak uwaga
Komunikacja interpersonalna ma znaczenie szczególnie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.A pierwszym krokiem do niej jest zbudowanie wzajemnych relacji i pielęgnowanie ich.
BRAK
Nie dotyczy
Właściwa komunikacja interpersonalna w przypadku osób ze specjalnymi potrzebami jest podstawą ich dobrego funkcjonowania w szkole, środowisku rówieśniczym. Nabycie przez te osoby umiejętności w tym zakresie jest szczególnie ważne i powinno być priorytetem. Dzięki temu mogą dobrze rozumieć komunikaty do nich kierowane, odczytywać intencje innych osób, współdziałać w grupie rówieśniczej oraz wyrażać we właściwy sposób swoje potrzeby.
A
W mojej szkole nie ma specjalnych problemów w zakresie komunikacji interpersonalnej.
zbyt mała ilość godzin dla nauczycieli wspomagających i rewalidacyjnych
.
Na razie nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Ta treść nie została utworzona ani zatwierdzona przez Google. Zgłoś nadużycie - Warunki korzystania z usługi - Ochrona danych osobowych
komunikowanie się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach,
kontrolowanie swojego sposobu komunikowania się i dostosowywanie go do wymogów sytuacji,
rozumienie komunikatów mówionych,
rozumienie komunikatów pisemnych,
zdolność podejmowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy,
rozumienie, w jaki sposób technologie cyfrowe mogą pomagać w komunikowaniu się,
świadomość możliwości, ograniczeń, skutków i zagrożeń technologii cyfrowych,
przyjmowanie krytycznego podejścia do trafności, wiarygodności i wpływu informacji oraz danych udostępnianych drogą cyfrową,
zdolność do korzystania z technologii cyfrowych w celu włączenia społecznego i współpracy z innymi osobami,
rozumienie zasad postępowania i porozumiewania się, ogólnie przyjętych w społeczeństwie i różnych środowiskach.
zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi,
poszanowanie różnorodności innych osób i ich potrzeb,
gotowość do pokonywania uprzedzeń i osiągania kompromisu,
poszanowanie indywidualnego profilu językowego każdej osoby (w tym szacunek zarówno dla języka ojczystego osób należących do mniejszości lub pochodzących ze środowisk migracyjnych),
gotowość do krytycznego i konstruktywnego dialogu,
świadomość oddziaływania języka na innych ludzi,
rozumienie i używanie języka w sposób pozytywny oraz odpowiedzialny społecznie.
umiejętność rozmowy z osobami dorosłymi i rówieśnikami,
słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni ludzie (zrozumienie ich potrzeb, empatia),
chwalenie połączone z oceną,
stawianie zbyt wielu lub niewłaściwych pytań,
.