Wydarzenia

Polecamy literaturę

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości przygotowaliśmy zestawienie literatury na ten temat.

Jest o no dostępne pod linkiem: Niepodległa

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nim.

 

Wielka Liga Czytelników

Startują zapisy szkół i bibliotek do IV edycji „Wielkiej Ligii Czytelników” – zgłoś swoją placówkę.

Zapraszamy szkoły i biblioteki do zgłaszania uczniów i czytelników do konkursu.

Zaproszenie do szkół i bibliotek

 

Dowiedz się więcej:

Strona internetowa konkursu: www.wielka-liga.pl

regulamin_wlc2018_2019

Schemat – etapy konkursu

Lista-lektur-etap-1-klasy-1-4

Lista-lektur-etap-1-klasy-5-8

Formularz zgłoszeniowy

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

LISTOPAD

Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku.
Bernard Stiegler,
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2017

Jeśli wierzyć Stieglerowi, a po lekturze tej książki nie sposób postąpić inaczej, cyfryzacja prowadzi do radykalnego przewrotu w polu wytwarzania, przekazywania i odbioru wiedzy, a jej nieredukowalnie farmakologiczny charakter stanowi główną stawkę polityczną naszych czasów. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku to pierwsza przetłumaczona na język polski książka francuskiego filozofa, która jest doniosłą próbą filozoficznej krytyki ekonomii
politycznej w warunkach świata zaawansowanych technologii i w obliczu panowania bezmyślności na skalę planetarną. To swoista „mapa drogowa”, która precyzyjnie kreśli scenariusz pokojowej walki z głupotą prowadzonej za pomocą narzędzi cyfrowych oraz przy wykorzystaniu na nowo odczytanej francuskiej i niemieckiej filozofii…
„Jeżeli filozofia zawsze przychodzi za późno, to mimo tego nigdy nie jest za późno” – czytamy we Wstrząsach. Doprawdy trudno wyobrazić sobie lepszy moment na uważną lekturę tej książki.
Zespół IBUK Libra

Książka dostępna jest w darmowym dostępie w dniach od 1 do 30 listopada br. na platformie: www.libra.ibuk.pl

 

Komunikat!

Biblioteka Pedagogiczna

w dniu 

2 listopada 2018 r.

będzie nieczynna

Rok Praw Kobiet

Zapraszamy

do obejrzenia wystawy:

 „2018 Rokiem Praw Kobiet”

Ekspozycję można obejrzeć w godzinach pracy Biblioteki Pedagogicznej

 ul. Wojska Polskiego 56, Oleśnica

 

XVI Konkurs Literacki

BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA W OLEŚNICY

 ZAPRASZA UCZNIÓW  

do wzięcia udziału

w konkursie literackim 

pod hasłem:

„NASZE KORZENIE…”

Regulamin konkursu literakiego

Książka a film – konkurenci czy sprzymierzeńcy

Po raz pierwszy w tym roku szkolnym – 9  października – spotkali się uczestnicy Sieci Współpracy     i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tematem przewodnim spotkania było „Książka a film – konkurenci czy sprzymierzeńcy”.

 Warsztat miał na celu popularyzację czytelnictwa. O filmowych adaptacjach książek od lat toczą się dyskusje. Zwolennicy i przeciwnicy dzielą się na obozy, dyskusja nie ustaje, a wręcz nabiera rumieńców wraz z pojawianiem się kolejnych adaptacji. Im lepsza, im bardziej angażująca książka czy adaptacja tym bardziej rozbieżne opinie.

Uczestnicy spotkania dyskutowali o książkach i ich filmowych adaptacjach. Rozmawiali  o tym, co wybrać – lekturę książki czy jej ekranizację  –  i czy rzeczywiście trzeba wybierać. W trakcie wykładu  próbowano odpowiedzieć na pytania: – Czy zdarzyło się,   że dobry film skłonił Cię do przeczytania książki? – A ile ekranizacji książek obejrzałeś…    i byłeś zachwycony?- Czy rzeczywiście większość młodych ludzi nie sięga po książki tylko ogląda filmy?

Podsumowaniem zajęć był krótki quiz ze znajomości filmów nakręconych na podstawie literatury pięknej.

Wiadomościami i umiejętnościami z tego zakresu podzieliła się z nami pani Alina Dyrek- Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. W planach jest już następne spotkanie – zapraszamy!

 

 Grażyna Hrebeniuk

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

5 października włączyliśmy się w świętowanie Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Święto ma już  kilkunastoletnią tradycję, zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki.  W tym dniu w wielu bibliotekach, szkołach oraz innych miejscach  organizowane jest  wspólne, głośne czytanie.

Czytają aktorzy, pisarze, celebryci, bibliotekarze, nauczyciele, uczniowie. Dzisiaj czytamy  i MY!

W tym roku patronuje nam hasło: „(Do)Wolność czytania„. Jest to hasło kampanii społeczno-edukacyjnej. Patronowało ono tegorocznemu Ogólnopolskiemu Tygodniowi Bibliotek.

Główną ideą kampanii jest zachęcanie do czytania, dzielenia się książkami oraz korzystania  z innych form czytelnictwa.

Z tej okazji spotkaliśmy się w Auli   Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy wraz z uczniami i nauczycielami Szkoły Podstawowej im. Książąt Oleśnickich oraz   II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy.

Na spotkaniu obecne były: dyrektor PCEiK – pani Grażyna Dłubakowska, kierownik Biblioteki pani Jadwiga Maszorek, nauczyciel SP 1 – pani Lucyna Sutuła i nauczyciel II LO – pani Anna Połeć-Dziemieszonek.   Ideę tego przedsięwzięcia przybliżyła zebranym pani Grażyna Hrebeniuk.

Podczas spotkania młodzież z obu szkół czytała wybrane przez siebie fragmenty książek,     m. in.: Sempe, Gościny: „Joachim ma kłopoty”,  Exupery A.: „Mały książę”, Collins S.: „Igrzyska śmieci”, . Sapkowski A.: „Czas pogardy”. Nie zabrakło też poezji: „Pawła i Gawła”   A. Fredry, „Przesłania Pana Cogito” Z. Herberta i „Listu w sprawie polonistów”    A. Waligórskiego.

Spotkanie zakończyła wspólna zabawa, tzw. „burza mózgów” – podczas której uczniowie      w grupach mieli napisać skojarzenia związane z czytaniem kończąc zdania: Czytam, bo…, Dowolność czytania to…, Wolność czytania to…, Czytam, gdy… . Podczas tego zadania młodzież wykazała się dużą kreatywnością.

Dodatkową atrakcją było skorzystanie z akcji bookcrossingowej.

Całe spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Mamy nadzieję, że akcja Głośnego Czytania dołączy do stałych działań naszej placówki.

Grażyna Hrebeniuk

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

PAŹDZIERNIK

Nie tylko Enigma. Ryba, która przemówiła.
Marek Grajek,
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2013

Tym razem Marek Grajek przedstawia fascynującą grę kryptologiczną prowadzącą do złamania niemieckich szyfrów dalekopisowych o zbiorczym kryptonimie Fish. Dekryptaż „Ryby” umożliwił aliantom wgląd w niemieckie
plany wojskowe na najwyższym szczeblu i przyczynił się do powodzenia operacji
lądowania aliantów w Normandii. Osiągnięcia brytyjskich kryptologów znacząco przyczyniły
się także do rozwoju techniki oraz powojennych technologii informatycznych.
Urządzenie Colossus zaprojektowane wyłącznie w celu dekryptażu Fisha uważane jest za najwcześniejszy
prototyp komputera elektronicznego.
Rozpoczyna się kryptologiczny wyścig, w którym obie strony prezentują profesjonalizm i determinację. Ostateczne zwycięstwo alianci zawdzięczają w równej mierze osiągnięciom swych kryptologów w sferze teorii i inwencji inżynierów, którzy w zmaganiach z niemieckimi maszynami szyfrującymi docierają na skraj ery komputerów.
(ze Wstępu)
Książka dostępna jest w darmowym dostępie w dniach od 1 do 31 października br.

Tydzień Zakazanych Książek

23  – 29 Wrzesień

Tydzień Zakazanych Książek organizowany jest przez American Library Association   od 1982 roku w odpowiedzi na liczne próby zakazywania niektórych tytułów książek   w szkołach, księgarniach i bibliotekach. Jego celem jest zwrócenie uwagi na cenzurę, zakazywane publikacje, wolność słowa oraz uświadamianie ludziom znaczenia wolności intelektualnej i niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą ograniczanie dostępu do informacji. 

W Polsce aktywnie w obchody Tygodnia Zakazanych Książek od 2012 roku włączają się biblioteki, a także niektóre szkoły i księgarnie, zachęcając do sięgania po zakazywane książki.

My również proponujemy sięganie po tytuły znajdujące się na „czarnych listach”, np.:

– Rok 1984, George Orwell (1949 rok)

Powód: Książka Orwella zakazywana była w wielu krajach. W ZSRR jej rozpowszechnianie zostało uniemożliwione w latach 50. XX wieku. Stalin uważał, że wizja pisarza oparta jest   na systemie Związku Radzieckiego. W Stanach Zjednoczonych cenzura “Roku 1984” związana była z uznawaniem treści książki za prokomunistyczne i antysemickie.

– Cierpienia młodego Wertera, Johann Wolfgang von Goethe (1774 rok)

Powód“Cierpienia młodego Wertera” były krytykowane zarówno przez społeczeństwo jaki  i Kościół ze względu na tzw. gloryfikację samobójstwa. Ludziom nie podobało się także,      że fabuła “Cierpień…” opiera się na prawdziwej śmierci człowieka. 

– Archipelag GUŁag, Aleksander Sołżenicyn (1973 rok)

Powód: Sołżenicyn został zamknięty w obozie ze względu na krytyczne uwagi wobec systemu stalinowskiego, które wyraził w liście do przyjaciela. W swojej książce, “Archipelag GUŁag” odziera z wszelkich tajemnic prawdę o warunkach w więzieniu, o pracach przymusowych. Mówi wprost o cierpieniu i bólu, a na to Związek Radziecki i inne dotknięte komunizmem kraje nie mogły się przecież godzić.

Relacja z Narodowego Czytania Przedwiośnia

Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez Prezydenta RP od 2012 roku. Została zainicjowana wspólną lekturą „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W 2013 roku w całej Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, a podczas następnych edycji przeczytano kolejno: „Trylogię” Henryka Sienkiewicza oraz „Lalkę” Bolesława Prusa. W 2016 roku Andrzej Duda i Agata Kornhauser-Duda rozpoczęli Narodowe Czytanie „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza w warszawskim Ogrodzie Saskim.  W 2017 roku lekturą Narodowego Czytania było „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. W obecnym roku lekturą Narodowego Czytania jestPrzedwiośnie” Stefana Żeromskiego. Ponadto, Para Prezydencka proponuje do czytania przez cały rok    44 teksty „Antologii Niepodległości”.

 

Prezydent RP Andrzej Duda napisał w liście:  W trwającym roku stulecia odzyskania niepodległości pragnę zaprosić Polaków do Narodowego Czytania właśnie Przedwiośnia. Jestem przekonany, że wspólna lektura tej pięknej i mądrej książki pomoże nam jeszcze bardziej przybliżyć się do doświadczeń sprzed wieku. Bardzo zależy mi na tym, aby tegoroczna akcja, oprócz jej stałego, głównego celu, którym jest promocja czytelnictwa, była też formą uczczenia jubileuszu. A zarazem chcę, aby przesłanie Żeromskiego wzbogaciło program obchodów    i wydarzeń            o niezwykle istotny i potrzebny element krytycznej refleksji nad dziejami ojczystymi .

– Zachęcam jednocześnie do czytania „Antologii Niepodległości”, przygotowanej   z myślą o tym jubileuszowym roku. Prezentuje ona powstałe na przestrzeni wielu wieków utwory, zaliczane do kanonu polskiej literatury patriotycznej. Ufam, że wraz  z Narodowym Czytaniem stanie się inspiracją do podejmowania wciąż na nowo debaty o sprawach Ojczyzny, o dawnej i o przyszłej Rzeczypospolitej – dodał w liście Prezydent.

 

Spotkanie z okazji  Narodowego Czytania „Przedwiośnia” Żeromskiego Biblioteka Pedagogiczna przy Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy realizowała we współpracy z II Liceum Ogólnokształcącym           im. ks. Jana Twardowskiego. Wydarzenie to miało miejsce 10 września w auli II LO.

Fragmenty „Przedwiośnia” Żeromskiego czytali: burmistrz – Michał Kołaciński, wicestarosta –Piotr Karasek, dyrektor Biblioteki i Forum Kultury w Oleśnicy – Anna Zasada, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy – Grażyna Dłubakowska, wicedyrektor PCEiK – Małgorzata Kozłowska, kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Oleśnicy –  Jadwiga Maszorek, dyrekcja      II LO – Jolanta Kwaśniewska   i    Dorota Bogaczyńska-Janik, jak również przedstawiciele grona pedagogicznego  i uczniów liceum.

Dodatkowym elementem podkreślającym nastrój wydarzenia była wystawa poświęcona Żeromskiemu i tekstom  Narodowego Czytania oraz wyświetlane fragmenty ekranizacji „Przedwiośnia”.

Wszyscy miło spędzili czas przy książce. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku też będziemy mogli w ten sposób rozkoszować się twórczością kolejnego polskiego pisarza.

 

 

Grażyna Hrebeniuk

NARODOWE CZYTANIE PRZEDWIOŚNIA

Przedwiośnie  Stefana Żeromskiego jest lekturą Narodowego Czytania     w 2018 r. 

Ponadto, Para Prezydencka proponuje  do czytania przez cały rok    44 teksty Antologii Niepodległości.

 

W Stulecie odzyskania niepodległości Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Sprawdź swoją wiedzę z lektury. Test dostępny pod adresem:

https://www.szkolnictwo.pl/test,2,1025,1,Przedwio%C5%9Bnie

Stefan Żeromski urodził się 14 października 1864 r.                       w Strawczynie,    zm. 20 listopada 1925 r.    w Warszawie.  Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej herbu Jelita.

Polski prozaik, publicysta, dramaturg, pierwszy prezes polskiego PEN Clubu, Prezydent Rzeczypospolitej Zakopiańskiej, filister honoris causa polskiej korporacji akademickiej Pomerania. Pracował też jako guwerner               w domach ziemiańskich    i zastępca bibliotekarza w Muzeum Narodowym Polskim   w Rapperswilu.

Posługiwał się pseudonimami Maurycy Zych, Józef Katerla i Stefan Iksmoreż.             

 Ze względu na zaangażowanie społeczne nazwany był „sumieniem polskiej literatury” lub „sumieniem narodu”.

Przedwiośnie jest powieścią polityczną. Ukazuje konkretne opcje polityczne.

Tytuł utworu ma charakter metaforyczny. W dosłownym rozumieniu przedwiośnie    to okres pośredni pomiędzy zimą a wiosną, w którym mimo panujących niskich temperatur i zalegających pokładów śniegu ukazują się pierwsze oznaki powrotu przyrody do życia. Przenośne znaczenie zaś można rozumieć jako czas, w którym kształtowało się państwo polskie po okresie zaborów, zaś w kraju panował niepodległościowy entuzjazm.

INAUGURACJA ROKU SZKOLNEGO 2018/2019

6 września 2018 r.  odbyła się konferencja inaugurująca rok szkolny 2018/2019 w powiecie oleśnickim: pod hasłem: Szkoła 4.0 – Nowoczesna edukacja. Jej organizatorem było Powiatowe Centrum Edukacji i Kultury  w Oleśnicy.  W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Jednostek Samorządu Terytorialnego Powiatu Oleśnickiego, dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele.

Otwarcia spotkania dokonał Starosta Powiatu Oleśnickiego, Wojciech Kociński, następnie dyrektor PCEiK, Grażyna Dłubakowska, zapoznała zebranych z propozycjami edukacyjno – kulturalnymi Centrum na bieżący rok szkolny.

Kolejnym punktem uroczystości było wręczenie świadectw studentom, którzy w czerwcu ukończyli studia podyplomowe realizowane w PCEiK wspólnie z Wyższą Szkołą Nauk Pedagogicznych w Warszawie. Studenci otrzymali świadectwa z rąk gości honorowych – rektor WSNP dr Moniki Brenner – Zawieruchy oraz dyrektora programowego Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki – Piotra Nowosada.

Główny wykład przedstawił edukator PCEiK  – Roman Lorens, a swoje propozycje dla szkół przedstawiły firmy: Scooty Go: STEAM – Nauczanie przez doświadczanie,  MultimediawSzkole: Nowoczesne pomoce dydaktyczne na zajęciach z programowania i przyrody, Eduexpert: Pomoce multimedialne dla najmłodszych. Matematyka bez reszty… oraz Mentor Polska:   Smartfloor – Niezwyczajna podłoga interaktywna.

Kontynuację konferencji konferencji stanowiły seminaria dla nauczycieli.

W Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce spotkanie nauczycieli, adresowane   szczególnie do  nauczycieli bibliotekarzy, które prowadziła pani Jadwiga Maszorek.

Tematem przewodnim seminarium były: „IBUKI w bibliotece – jak z nich korzystać?”

Podczas spotkania przedstawiono ofertę szkoleniową PCEiK  na rok szkolny 2018/2019. Ustalono szczegóły dotyczące organizacji planowanych  w bieżącym roku szkolnym konkursów, imprez edukacyjnych, projektów, warsztatów, wystaw. Omówiono proponowaną przez Bibliotekę ofertę zajęć edukacyjnych dla uczniów wszystkich poziomów nauczania.

Znaczna część spotkania dotyczyła głównego tematu – książki elektronicznej. Zaprezentowano różnego rodzaju dokumenty elektroniczne – ich funkcje, zasady korzystania   i dostępność. Między innymi zasoby takie są dostępne na platformie IBUK Libra..

Rozmawiano o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli. Omówiono zasady dotyczące funkcjonowania sieci. Wstępnie określono tematykę i zakres pracy Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy.

Przebieg spotkania okazał się bardzo inspirujący. Zapraszamy nauczycieli  do współpracy      z Biblioteką w bieżącym roku szkolnym.

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

WRZESIEŃ

Poza mapą,
Alastair Bonnet,
Dom Wydawniczy PWN
Rok wydania: 2015

W tej historii nie chodzi o rozbieżności w danych geograficznych. To książka o miejscach, których już nie ma, albo takich, które istnieją, znikają i pojawiają się ponownie. O miastach, które bezpowrotnie utraciły pierwotny charakter. O pływających wyspach, przebudowanych przestrzeniach, ziemiach między granicami, zapomnianych rejonach. Prostokątna działka o powierzchni około trzech tysięcy metrów kwadratowych położona w Nowym Jorku, na rogu La Guardia Place i West Houston Street, ogrodzona i niedostępna dla przechodniów. Pokryta roślinnością, która mogła
rosnąć w tym miejscu w siedemnastym stuleciu. Egipskie Miasto Umarłych z infrastrukturą jak każda inna „oficjalna” dzielnica: prądem, bieżącą wodą, sklepami, szkołami, przychodnią z oddziałem położniczym. Przychodzą tu na świat nowe pokolenia Egipcjan, zamieszkujących potem w grobowcach, gdzie spoczywają ich rodzice i dziadkowie.(…) Żeleznogorsk, przez czterdzieści siedem lat oficjalnie nieistniejące i zamknięte dla świata miasto, w którym wytwarzano pluton do celów wojskowych. Obecnym mieszkańcom zależy na zachowaniu prowincjonalnego charakteru miasta, na zadbanym parku, malowniczym położeniu wśród lasów i wzgórz. Przekonali się, czym
może się skończyć „otwarcie” Rosji, i nie chcą, by taki sam los spotkał ich miejscowość. Zatoczka przy Hog’s Back Cafe, wraz z okolicznymi polami i lasami słynąca z doggingu, czyli seksu w miejscu publicznym.

Zmiany otwarcia biblioteki w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, iż w dniach

od 25 czerwca do 31 2018 r. Biblioteka Pedagogiczna będzie czynna

od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00

w okresie od 23 lipca do 19 sierpnia 2018 r. biblioteka będzie nieczynna

Wystawa – Piłsudski

Józef-Piłsudski-217x300Gorąco zapraszamy na wystawę:

„Marszałek Józef Piłsudski”

Ekspozycję można obejrzeć w godzinach pracy Biblioteki Pedagogicznej

Od 10 d0 18

a w okresie wakacyjnym

od 9 do 15

Oleśnica ul. Wojska Polskiego 56

PREZENT OD IBUKA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

CZERWIEC

biblia-w-malarstwieBiblia w malarstwie,

Bożena Fabiani,

Wydawnictwo Naukowe PWN

Rok wydania: 2017

„Biblia w malarstwie” to albumowe, ozdobne wydanie gawęd Bożeny Fabiani poświęconych sztuce inspirowanej Biblią.

Stary Testament zawiera opowieści najróżniejsze: zadziwiające, niezrozumiałe, wzniosłe i okrutne, tętniące życiem i emocjami – i wszystko to autorka obserwuje na obrazach, tropiąc przy tym realia związane zarówno z epoką żydowskich patriarchów i królów, jak i z czasami artystów podejmujących tematy biblijne. Przygląda się, jak w ciągu wieków radzono sobie z trudnościami w wyobrażeniu

człowieka i żywiołów, powietrza, światła, wody, jak ukazywano potężne emocje bohaterów biblijnych, zwłaszcza te najgroźniejsze – nienawiść, mściwość, zawiść. Autorka ściśle powiązuje historię z obrazem, wyjaśnia jego treść, pokazuje podejście malarza do tematu – tak różne w zależności od epoki oraz indywidualnych cech artysty. Bożena Fabiani przybliża i objaśnia również malarstwo, którego źródłem stał się Nowy Testament. Przyjmuje układ chronologiczny, zgodny z opowieścią o życiu Jezusa. Wpisuje swoją opowieść w szeroko pojęty kontekst historyczno-obyczajowy, zarówno w odniesieniu do samego zapisu Ewangelii i starożytnej Palestyny, jak i do konkretnego dzieła, badając czas i okoliczności jego powstania oraz cechy charakterystyczne, styl artysty i ducha epoki, nie wchodząc przy tym w zagadnienia czysto teologiczne.

Zachęcamy do lektury!

Zespół IBUK Libra

 

Zakończenie konkursu literackiego

      konkurs IV 2018 002    XV Powiatowy Konkurs Literacki pod hasłem: „Ten Dzień Zapamiętam…” został zakończony. Jury konkursu – pod przewodnictwem mgr Barbary Słomki – spośród 55 nadesłanych prac wyłoniło następujących laureatów:

 wśród uczniów szkół podstawowych

I miejsce w kategorii „opowiadanie” – Amelia Długosz,

                     uczennica klasy VI c Szkoły Podstawowej nr 6 w Oleśnicy.

                                                                   Opiekun: Marta Babicz.

 II miejsce w kategorii „opowiadanie” – Klara Grodzicka,

                  uczennica klasy Vii b Szkoły Podstawowej nr 1 w Oleśnicy.

                                                                     Opiekun: Marzena Tyl.

 III miejsce w kategorii „opowiadanie” – Bartosz Bugaryn,

                         uczeń klasy VII b   Szkoły Podstawowej w Międzyborzu.

                                                Opiekun: Danuta Siuda i Anna Florczak.      

 Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Anna Wąsik,

                     uczennica klasy VII a Szkoły Podstawowej nr 1 w Sycowie.

                                                                  Opiekun: Gabriela Gigiel.

 Wyróżnienie w kategorii „wiersz” – Hanna Morawińska,

                    uczennica klasy III b Szkoły Podstawowej w Sokołowicach.

                                                                      Opiekun: Ewa Bugaj.

 

 wśród uczniów klas gimnazjalnych

I miejsce w kategorii „opowiadanie” – Anna Gorzelak,

                      uczennica klasy II a  Szkoły Podstawowej nr 1 w Oleśnicy.

                                                             Opiekun: Ewa Dłubakowska.

 II miejsce w kategorii „opowiadanie” – Anna Cała,

                   uczennica klasy III a Szkoły Podstawowej nr 1 w Oleśnicy.

                                                                         Opiekun: Marzena Tyl.

 III w kategorii „opowiadanie” – Sebastian Zasada,

                        uczeń klasy III a Szkoły Podstawowej nr 1 w Oleśnicy.

                                                                        Opiekun: Marzena Tyl.

 Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Agata Patraś,

                     uczennica klasy II b Szkoły Podstawowej w Międzyborzu.

                                                                        Opiekun: Aneta Król.

 Wyróżnienie w kategorii „wiersz” za wiersz „spojrzenie w bok…”–

                                                   Jagoda Korzeniowska, uczennica

                            klasy III Szkoły Podstawowej nr 2 w Twardogórze.

                                                                     Opiekun: Anna Kalaruz.

                     Organizatorzy dziękują i gratulują wszystkim uczestnikom konkursu, życząc im dalszych sukcesów na niwie literackiej.

                    Wręczenie nagród laureatom nastąpi 7 czerwca 2018 r. – Gala 2018 Podsumowująca Powiatowe Konkursy Przedmiotowe – o czym wszyscy zainteresowani zostaną powiadomieni.

PREZENT OD IBUK LIBRA -KSIĄŻKA MIESIĄCA

MAJ

jak-sie-uczymy,pd,801373Jak się uczymy?: 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów.

Redakcja naukowa: Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang, Kristen P. Blair

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

Czy kiedykolwiek nauczałeś? To pytanie retoryczne. Oczywiście, że tak. Ludzie mają podstawową potrzebę, by się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy. Uczymy innych najróżniejszych rzeczy: pokazujemy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz pokazujemy szczeniakowi, jak zrobić siad. Ludzie uczą nawet samych siebie. Biorąc pod uwagę, że nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były lepsze. Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!”, bo dokładnie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym, że całkowicie nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz większy znak zapytania. Ostatecznie rysujesz mapę. Istnieje wiele sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, różne sposoby nauczania pasują do różnych rodzajów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?” przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, za pomocą których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: stosowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się przez obserwację…. Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego usprawniania. Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także znakomity podręcznik.

Zachęcamy do lektury!

Zespół IBUK Libra

Biblioteka Pedagogiczna

w dniach

30 kwietnia – 4 maja 2018 r.

 będzie nieczynna

Światowy Dzień Książki z Urszulą Ewertowską

Ewertowska - SP 2 (IV 2018) 040Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich.

 Z tej okazji w Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury 23 kwietnia przygotowano kilka niespodzianek. Wśród nich było zaproszenie Pani Urszuli Ewertowskiej – autorki książek dla dzieci, takich jak: „Moja Wyspa Bali”, „Moja wyspa Sagesse” i „DoliBar i Ziemia Milicka”. 

W spotkaniach uczestniczyli uczniowie klas trzecich szkół podstawowych: Nr 6 i Nr 2          w Oleśnicy, a także nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i języka polskiego.  Hasło przewodnie wydarzenia brzmiało: „W poszukiwaniu pasji życia…”

 

Urszula Ewertowska jest rodowitą miliczanką. Na co dzień pracuje jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz konsultant ds. wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy.

 

Jako dziecko wiele czytała i już w bardzo młodym wieku marzyła o napisaniu powieści. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczęła, mając 27 lat. Jej pierwsza książka „Moja wyspa Bali” jest pełną ciepła i humoru opowieścią o twórczej wyobraźni dzieci, między którymi – mimo wielkich różnic charakterów – panuje przyjaźń. Dalsze przygody Zuzi i jej przyjaciół można odnaleźć w drugiej powieści – „Moja wyspa Sagesse”. W kolorowance dla najmłodszych zajączek DoliBar, oprowadzając dzieci po pięknej Dolinie Baryczy, w zabawny sposób uczy i wychowuje.

Pani Urszula często udowadnia, że ma duszę dziecka. Miała wspaniałe dzieciństwo, pełne cudownych ludzi i niesamowitych przygód. Doskonale wie, co w życiu jest ważne. Najważniejsze wartości: miłość, dobro, przyjaźń, pozytywne nastawienie i wrażliwość       na krzywdę przewijają się na stronicach jej książek.

 

Autorka opowiadała o bohaterach swoich książek oraz o swoich pasjach, którymi „zaraziła się” w dzieciństwie.

Uczniowie byli zainteresowani skąd czerpie pomysły do swoich książek, czy postacie książek są odwzorowaniem osób bliskich. Okazało się, że tak – wiele sytuacji, które zostały opisane zdarzyło się naprawdę i były inspiracją do napisania książek. 

 

Pytań było mnóstwo, dosłownie na każdy temat: w jakim czasie pisze i czym, ile książek już wymyśliła, czy pisze tylko dla dzieci, jaka będzie jej następna książka, co lubi czytać, jakie ma hobby, w ilu językach pisze, i wiele innych…

 

Było dużo śmiechu i uśmiechów  – autorka starała się sumiennie odpowiedzieć na każde pytanie. Zaproponowanie ćwiczenia na kształtowanie wyobraźni oraz podpisywanie książek przez autorkę, było ukoronowaniem spotkania.

Spotkania przebiegały w bardzo sympatycznej i inspirującej atmosferze.

 Dodatkowymi atrakcjami w tym dniu była możliwość zwiedzania pomieszczeń Biblioteki Pedagogicznej, poznania, na czym polega praca nauczyciela-bibliotekarza „od kuchni”, zaglądnięcia do magazynów z książkami. W czytelni można było obejrzeć wystawę poświęconą Stanisławowi Wyspiańskiemu oraz zapoznać się z prezentacją dotyczącą praw autorskich, w której to Ola – uczennica gimnazjum – w przystępny dla każdego sposób objaśniała co jest chronione prawem autorskim i w jaki sposób można legalnie korzystać          z dorobku innych.

PROJEKT „WIOSNA Z KSIĄŻKĄ”

lekcja Zbytowa III 2018 018Zakończyliśmy projekt edukacyjny „Wiosna z książką”, czas na podsumowanie.

 Przez cały marzec i w Bibliotece Pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy realizowaliśmy projekt „Wiosna z książką”.

 Tematem przewodnim w tym roku szkolnym były: „Zabawy literackie w bibliotece    z wykorzystaniem motywów z lektury „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy.

Do udziału w projekcie zaprosiliśmy dzieci z klas III – V szkół podstawowych z terenu powiatu oleśnickiego.

Celem spotkań było oswajanie najmłodszych z książką i biblioteką.

Dzieci mogły się dowiedzieć, co można robić w bibliotece i jak wygląda Biblioteka Pedagogiczna. Poznawały bądź utrwalały treść lektury „Akademia pana Kleksa”. Poprzez zabawę były pobudzane do własnej inwencji twórczej i rozwijania umiejętności współdziałania w grupie.

Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli   w zabawach ruchowych i plastycznych, jak. np. lekcja „kleksografii”, czy „ guzikologii”. Wiele emocji wzbudził quiz z wiedzy o lekturze, oraz zabawa polegająca na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania ukrytych w pomieszczeniach bibliotecznych.

Przewodnikiem po zabawach była pani Grażyna Hrebeniuk.

 Z naszej propozycji skorzystało jedenaście klas z czterech różnych szkół, w tym jednej   z Oleśnicy i trzech z terenu powiatu. Łącznie przeprowadzono 8 zajęć z 86 uczniami.

 

PREZENT OD IBUKA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

KWIECIEŃ

595411-352x500Cathy O’Neil

Broń matematycznej zagłady

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017

Kiedy na świecie żyje ponad 7 mld osób, osobne rozpatrzenie każdego wniosku kredytowego, aplikacji na studia czy ocena indywidualnego pracownika staje się niemożliwa. By przetworzyć taką ilość danych, firmy korzystają z algorytmów.

Niezależne i wolne od uprzedzeń, mają tylko jedno zadanie: wskazać poprawny,

obiektywny i właściwy wynik. Problem polega na tym, że te algorytmy pisane są przez ludzi,

a ci bardzo rzadko bywają obiektywni.

Zaprojektowane przez nich narzędzia zamiast opisywać świat, kreują rzeczywistość zgodnie

z tym, w co wierzy ich stwórca.

To właśnie Broń Matematycznej Zagłady – BMZ – ten szczególny rodzaj algorytmu, który działa poza prawem i zasięgiem naszego wzroku. Z ich powodu parabanki pogrążają ubogich i zdesperowanych, słabo wykształceni kończą na uczelniach, których dyplomy nie mają żadnej wartości, a osoby ubiegające się o pracę wypełniają kwestionariusze, których precyzji pozazdrościłby niejeden psychoterapeuta. Cathy O’Neil podąża tropem przegranych i skrzywdzonych, odkrywając kolejne Beemzety wszędzie: na uczelniach i w szkołach, w sieciowych restauracjach, służbie zdrowia, internetowych agencjach reklamowych, bankach, towarzystwach ubezpieczeniowych, policji, mediach społecznościowych czy podczas kampanii wyborczych.

Zachęcamy do lektury!

Zespół IBUK Libra

 

 

 

Nauczyciel jako biblioterapeuta

spotkanie bibliotekarzy III 2018 0016 marca  w Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce kolejne w tym roku szkolnym spotkanie Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem temat przewodni brzmiał: Nauczyciel i bibliotekarz jako (nie)świadomy biblioterapeuta.

Warsztat miał na celu zainspirowanie nauczycieli i nauczycieli bibliotekarzy metodą dialogu, którą mogą wykorzystać w pracy z uczniami.

Zaprezentowane zostały treści dotyczące doboru odpowiedniej książki, mogącej pomóc czytelnikowi rozwiązać jego trudne problemy, wpłynąć na właściwe funkcjonowanie wśród rówieśników, czy wspomóc jego twórcze i aktywne działania.

Poznaliśmy, jak zorganizować środowisko do pracy z książką oraz dlaczego warto,  by uczniowie i nauczyciel prowadzili dialog z tekstem. Dowiedzieliśmy się jakie zadania można proponować uczniom na podstawie lektury, jak również co warto zaproponować  im do czytania.

 Wiadomościami z zakresu biblioterapii podzieliła się z nami Urszula Tobolska – Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich chętnych członków sieci współpracy na kolejne spotkanie.

Wiosna z książką i panem Kleksem

ksiazka-283x237Z A P R A S Z A M Y

 uczniów klas III – V szkół podstawowych

 na spotkanie z cyklu:

 „WIOSNA Z KSIĄŻKĄ”

 Temat przewodni:

 ZABAWY LITERACKIE W BIBLIOTECE

 Z WYKORZYSTANIEM MOTYWÓW Z LEKTURY:

„Akademia pana Kleksa” JANA BRZECHWY.

 Termin: Marzec 2018

Czas trwania: w godz. 9.00 do 12.00

Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna PCEiK

Wojska Polskiego 56, 

56 -400 Oleśnica

Zgłoszenia prosimy kierować:

e-mail: olesnica@olesnica.dbp.wroc.pl,   tel.: (071) 314 21 46;

 

XV Konkurs Literacki

COBIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA W OLEŚNICY

 ZAPRASZA

 UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJALNYCH

do wzięcia udziału

w konkursie literackim 

pod hasłem:

„CO JEST DLA NAS WAŻNE…”

konkurs lit.2018

regulamin-konkursu-2018-dla-SP-i-klas-gim

Międzynarodowy Dzień Przekazywania Książek

cactus-1063094__34014 lutego Europejskie Stowarzyszenie Rodziców zaprasza rodziców z całej Europy oraz innych krajów do włączenia się do akcji: „Międzynarodowy Dzień Przekazywania Książek”, mającej na celu rozdysponowanie nowych i używanych książek wśród jak największej liczby dzieci.

Celem tego wydarzenia jest popularyzacja i zachęcenie dzieci do czytania książek. Znając rezultaty zeszłorocznych testów PISA oraz wyniki badań staje się oczywiste, że dzieciom czyta się coraz mniej bajek i coraz mniej dzieci czyta przynajmniej jedną książkę rocznie. Każdy odpowiedzialny rodzic zdaje sobie sprawę, że należy coś z tym zrobić. 14 lutego każdy czuje presję zakupu jakiegoś prezentu dla ukochanej osoby. Uważamy, że sprezentowanie dziecku książki jest znacznie piękniejszym i „rodzicielskim” gestem niż zakup słodyczy czy plastikowych serc.

Zachęcamy do promocji akcji wśród rodziców w Państwa okolicy, a także do podzielenia się ciekawymi, wybranymi przez siebie tytułami.

Gry i gamifikacja – nauczanie przez granie

spotkanie bibliotekarzy II 2018 00212 lutego w Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce kolejne w tym roku szkolnym spotkanie Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem temat brzmiał: „Gry i gamifikacja – nauczanie przez granie”.

Szkolenie miało na celu zaprezentowanie praktycznego zastosowania gier w różnych działaniach edukacyjnych.

Przybliżono problematykę związaną z wprowadzeniem podczas zajęć elementów zabawy, które mogą znacznie zwiększyć zaangażowanie i motywację uczniów. Poruszono zagadnienia dotyczące graczy i świata gier, jak np. Game based lerning – to uczenie oparte na grach i korzyściach stosowania gier podczas lekcji. Zaprezentowano „serious games” – tzw. poważne gry oraz przykłady gier edukacyjnych. Omówiono istotę i mechanizmy gamifikacji, jak również przykłady jej zastosowania w szkole, jak np. escape room, czyli pokoje ucieczek. Dyskutowano nad zaletami i wadami grania w różnego rodzaju gry przez dzieci  i młodzież, niebezpieczeństwami i zagrożeniami jakie niesie sieć.

Własnymi doświadczeniami z tego zakresu podzieliła się z nami Aleksandra Nalazek – Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich chętnych członków Sieci na kolejne spotkanie.

Wyspiański na wystawie

Autoportret_1895Gorąco zapraszamy na wystawę:

„Stanisław Wyspiański dramaturg, pisarz, malarz”

Ekspozycję można obejrzeć w godzinach pracy Biblioteki Pedagogicznej

Oleśnica ul. Wojska Polskiego 56

PREZENT OD IBUKA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

LUTY

735924238oKrzysztof Rejmer

Zapomniana historia nauki: czyli fantazje i facecje naszych dziadków.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

„Zapomniana historia nauki …” to zbiór ciekawych, przewrotnych esejów opisujących mniej znane fakty naukowe.

Autor pokazuje jak długą i żmudną drogę należało przebyć, abyśmy mogli korzystać z dobrodziejstw współczesnej techniki.

Niewątpliwą zaletą książki jest wybór tematów mało znanych, dotyczących zaskakujących aspektów ludzkiej aktywności.

Autor pokazuje naukę od mniej koturnowej strony, wraz z jej ślepymi uliczkami, curiosami, paranauką, także cechy osobowości (te pozytywne i te wstydliwe) ludzi próbujących rozwijać wiedzę i technikę. Przybliża także czytelnikowi nietuzinkowe i barwne osobowości. Nie unika przy tym tematów kontrowersyjnych, starając się pokazać ich uwarunkowania psychologiczne, społeczne czy historyczne.

Od wydawcy

 

 

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

STYCZEŃ

598206859a9b4Przerwane igrzyska: Niezwykli sportowcy II Rzeczypospolitej. Gabriela Jatkowska

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

Kto był ojcem polskiego sportu? Czy najpopularniejsza lekkoatletka II RP była mężczyzną? Jak pływak został agentem? Dlaczego wybitnego piłkarza skazano na zapomnienie? Jak zdjęcie z Hitlerem ratowało życie?

Książka przedstawia sylwetki dziewięciu znanych polskich sportowców, których szczyt kariery przypadł na dwudziestolecie międzywojenne, a pasmo ich największych sukcesów gwałtownie przerwała II wojna światowa. Zaprezentowano postaci niezwykłych ludzi: wszechstronnego i odnoszącego sukcesy w wielu dziedzinach Wacława Kuchara, pierwszej polskiej złotej medalistki olimpijskiej Haliny Konopackiej, wielokrotnego mistrza i rekordzisty w biegach Janusza Kusocińskiego, wybitnej lekkoatletki Stanisławy Walasiewicz, skoczka narciarskiego Stanisława Marusarza, tenisistki Jadwigi Jędrzejowskiej, pływaka Jerzego IwanowaSzajnowicza, piłkarza Ernesta Wilimowskiego oraz oszczepniczki Marii Kwaśniewskiej. Razem z autorką śledzimy nie tylko ich sukcesy sportowe – rekordy, medale, tytuły olimpijskie – lecz także życie codzienne, losy wojenne i powojenne. Jest to lektura nie tylko dla pasjonatów sportu i jego bogatej historii w odradzającej się Polsce, lecz także miłośników literatury biograficznej zainteresowanych tymi jednymi z najciekawszych z postaci polskiego międzywojnia.

Bezpieczeństwo w Internecie

okoRok szkolny 2017/2018 został ogłoszony rokiem bezpiecznego Internetu.

Dla wszystkich, którym zależy na bezpieczeństwie dzieci w sieci przygotowaliśmy wybór literatury na ten temat.

 

Literatura dostępna w bibliotece

PREZENT OD IBUKA – KSIĄŻKA MIESIĄCA – GRUDZIEŃ

59ccf3866cf25Starożytna grecja od kuchni

Magdalena  Nowakowska

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

Jaka była rola uczty i sympozjonu, prócz czerpanej z niej rozrywki i radości z jedzenia i picia?

Kto gotował dla Platona i Sokratesa?

Gdzie były kobiety, podczas gdy ich mężowie biesiadowali?

Jak wyglądały przybory kuchenne?

Czy Grecy wychodzili na lunch?

Czy zmysłowe przyjemności mogą mieć coś wspólnego z rybami?

Starożytna Grecja od kuchni to nie tylko przewodnik po najpopularniejszych produktach goszczących na stołach Greków, upodobaniach uprzywilejowanych smakoszy i narodzinach sztuki kulinarnej Europy. To egzotyczna podróż do świata ludzi odległych w czasie i przestrzeni, choć jednocześnie bardzo nam bliskich, gdyż będących twórcami kultury, której jesteśmy spadkobiercami.

Książka omawia temat tradycji kulinarnej starożytnych Greków – pierwszych mistrzów kuchni europejskiej.

Opowiada o codziennej strawie zwykłych ludzi, produktach obecnych na stołach starożytnych Greków, o upodobaniach smakoszy i okolicznościach, w których gotowanie stało się w Grecji równie ważne jak filozofia czy poezja. Przybliża wiele innych aspektów związanych ze sprawami stołu, jak choćby rolę uczty i sympozjonu czy zwyczaje związane z jedzeniem.

Zespół IBUK

 

Edukacja w sieci?

spotkanie bibliotekarzXI 2017 00322 listopada w Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce drugie w tym roku szkolnym spotkanie Sieci   Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem temat brzmiał: „Edukacja w sieci? – wykorzystanie otwartych zasobów edukacyjnych”

Głównym celem spotkania było poszerzanie kompetencji zawodowych, poprzez dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, analizę dobrych praktyk stosowanych przez uczestników oraz merytoryczne wsparcia ekspertów.

Na szkoleniu zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące otwartych zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie możliwych do zastosowania na wszystkich etapach kształcenia. Przedstawiono zasady wykorzystania otwartych zasobów edukacyjnych            w zgodzie z prawem. Uczestnicy poznali możliwości i ograniczenia wynikające z korzystania z zasobów zgodnie z prawem autorskim i licencją Creative Commons.

Omawiane były krajowe inicjatywy otwartych zasobów cyfrowych i rozwiązania wspomagające procesy realizowane za pomocą otwartych zasobów edukacyjnych.

Wiadomościami podzieliła się z nami Beata Malentowicz – Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich członków Sieci na kolejne spotkanie.

 

Grażyna Hrebeniuk

Spotkanie z pisarzem Stanisławem Srokowskim

srokowski XI 2017 00914 listopada w Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w ramach konferencji.: „Dziedzictwo Kresów” miało miejsce spotkanie ze Stanisławem Srokowskim.

Działanie to PCEiK zrealizował we współpracy z DODN we Wrocławiu w ramach projektu „Tożsamość Dolnoślązaków – unia wielu kultur”. Treści poruszane w trakcie spotkania dotyczyły dziejów mieszkańców polskich kresów wschodnich i kontynuacji ich tradycji  na kresach zachodnich, na Dolnym Śląsku.

Stanisław Srokowski – pochodzący z kresów, poeta, pisarz, publicysta, tłumacz, krytyk literacki, wykładowca. Tematyka twórczości tego autora jest ściśle powiązana z ludobójstwem, jakiego dokonali ukraińscy nacjonaliści na polskiej ludności cywilnej na Kresach w okresie II wojny światowej. Dramatyczne wydarzenia historyczne stały się fundamentem fabuły takich powieści Stanisława Srokowskiego jak „Ukraiński kochanek” i „Zdrada”, czy też zbioru opowiadań „Nienawiść”, który został wykorzystany do zrealizowania filmu „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego.

Jego wypowiedź dotyczyła wielkości i dramatu polskich kresów wschodnich.

Kolejnym gościem konferencji była pani Małgorzata Lubańska  konsultant DODN we Wrocławiu, która poruszyła w swym wystąpieniu problem edukacji regionalnej oraz tożsamości Dolnoślązaków.

 Trzecia prelegentka to pani Mirosława Berezowska, konsultantka PCEiK. Jej opowieść dotyczyła dziejów rodziny – kresowian, których losy były doskonałą ilustracją wcześniejszych wystąpień.

Klimat spotkania podkreślił występ  wychowanki zajęć wokalnych PCEiK Pauliny Wróbel.

Słuchacze – uczestnicy konferencji  twierdzili, iż mieli niesamowitą okazję spotkać się  z żywą historią tamtych ziem.

Rok Kościuszki

Obraz_olejny_Tadeusz_Kosciuszko_Portret_30x40cm_GIERLACH_dgi215_147614Serdecznie zapraszamy

na wystawę:

Tadeusz Kościuszko

– 200 rocznica śmierci

Ekspozycję można oglądać

 w godzinach pracy biblioteki

od poniedziałku do piątku  

 – od 10 do 18

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA – LISTOPAD

732123138oMózg 41 największych mitów.

Christian Jarrett

Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

 

Czy rzeczywiście ludzie dzielą się na prawo- i lewopółkulowych? Czy to prawda, że za doświadczenia religijne odpowiadają płaty skroniowe? Czy mózg naprawdę działa jak komputer?

Czy to prawda, że im większy mózg, tym mądrzejszy jego właściciel? Czy rzeczywiście korzystanie z Internetu nas ogłupia?

Christian Jarrett mistrzowsko rozprawia się z najbardziej rozpowszechnionymi mitami na temat budowy i funkcjonowania mózgu oraz w przystępny sposób pokazuje aktualny stan wiedzy i badań.

Dzięki tej książce nauczysz się w krytycznie czytać  sensacyjne prasowe doniesienia.

Jeśli wierzysz, że wykorzystujemy tylko 10% możliwości naszego mózgu koniecznie sięgnij po tę książkę!

Zespół IBUK Libra

IV Konkurs poetycki

iśćRegulamin ponadgim iść za marzeniem

 

 

 Kamishibai, teatr ilustracji

sX 2017 023Spotkaniem warsztatowym Kamishibai, teatr ilustracji” w dniu 18 października rozpoczęliśmy działania Sieci   Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy    w roku szkolnym 2017/2018.

 Celem szkolenia było zapoznanie z wywodzącą się z Japonii metodą głośnego czytania Kamishibai, będącą alternatywną formą czytania, niezwykle pobudzającą wyobraźnię   i wspomagającą kreatywność odbiorcy.

Prezentacja możliwości wykorzystania teatru ilustracji do realizacji celów edukacyjnych      na zajęciach wzbudziła duże zainteresowanie. Odnotowano duży wpływ ilustracji i głośnego czytania na rozwój czytelnictwa.

Wprowadzanie nowych form do realizacji zadań edukacyjnych pozwala na uatrakcyjnienie warsztatu pracy i wprowadzenie nowych treści.

 

Do korzystania z nowych narzędzi wpracy z czytelnikiem inspirowała nas pani                Beata Malentowiczedukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

 

W zagadnienia organizacji i działania Sieci Współpracy i Samokształcenia, której celem jest poszerzenie kompetencji zawodowych, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, wprowadziła pani Jadwiga Maszorek – kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Oleśnicy, uzupełniając     o informacje na temat działania Platformy Oleśnickie Centrum e-Doradztwa oraz dostępu      do jej zasobów.

 Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich członków Sieci na kolejne spotkanie.

 Grażyna Hrebeniuk

Wizyta w Bibliotece

DSC_0070We wtorek, w Bibliotece Pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury  w Oleśnicy mieliśmy okazję gościć uczniów z Ligoty Polskiej. Z wizytą przyjechali do nas uczniowie klas czwartych szkoły podstawowej wraz z nauczycielami.

Spotkanie przebiegało pod hasłem: „Oleśnica – miasto, które poznaję„. Zadaniem uczniów było pozyskanie informacji o Oleśnicy. Poznawali oni Bibliotekę Pedagogiczną i jej warsztat informacyjny, pozwalający na pozyskiwanie informacji o naszym mieście powiatowym. Poprzez gry dydaktyczne odkrywali najważniejsze obiekty i miejsca Oleśnicy.  Z zainteresowaniem słuchali czytanego fragmentu oleśnickiej legendy. Największą radość sprawiała im gra biblioteczna, polegająca na poszukiwaniu kompasów ukrytych    w bibliotecznych magazynach pomiędzy książkami

Przewodnikiem po zabawach była pani Grażyna Hrebeniuk.

Na zakończenie dzieci otrzymały „Kartę Honorowego Czytelnika” oraz drobne upominki.

Uczniowie byli bardzo zadowoleni z wizyty i wyrażali chęć kolejnych odwiedzin.

 

                                                                                                           Grażyna Hrebeniuk

Internetowa pseudonauka

9_2017Polecamy artykuł Karoliny Zioło-Pużuk: Internetowa pseudonauka // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 9.

Oto jego fragment:

Sprawdzanie informacji w siedmiu krokach – będących podstawą bezpiecznego poruszania się po internecie:

1. Wpisz w wyszukiwarkę interesujące Cię hasło lub frazę.

2. Sprawdź, ile i jakich linków pojawia się a pierwszych stronach.

3. Poświęć chwilę i przeczytaj szybko kilka informacji znajdujących się pod linkami – czy odsyłają do jednego źródła, czy też do kilku źródeł?

4. Oceń wiarygodność tego źródła oraz oraz ewentualnie osób za nim stojących – czy ludzie wypowiadający się na ten temat naprawdę mają kompetencje poświadczone wykształceniem i karierą zawodową, aby brzmieć wiarygodnie?

5. Nie poprzestawaj na jednej opinii, szukaj dalej i uważaj na efekt potwierdzenia. Bądź świadomy istnienia algorytmów wyszukiwarek oraz sieci społecznościowych.

6. Rozpoznaj pseudonaukę po jej kategorycznych twierdzeniach, popularyzacji teorii spiskowych, rewolucyjnych tezach i receptach.

7. Jeśli zdarzyło się coś strasznego sąsiadce koleżanki lub cioci szwagra, sprawdź, czy to nie legenda miejska. I zacznij weryfikację od punktu 1.

Relacja z Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania

 729 września Biblioteka włączyła się w obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania.

Głównym celem podjętych działań jest zachęcenie młodych ludzi do czytania nie tylko literatury popularnej, ale także dzieł klasyków literatury światowej.

Z tej okazji spotkaliśmy się w Galerii 56   Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury         w Oleśnicy wraz z uczniami i nauczycielami II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy.

W tym dniu naszą lekturą Głośnego Czytania był „Świętoszek” Moliera. Komedia ta swój rozgłos zawdzięcza nie tylko walorom artystycznym, ale także skandalowi, jaki wywołało     w XVII-wiecznej Francji wykpienie hipokryzji religijnej.

Na spotkaniu obecne były: dyrektor PCEiK – pani Grażyna Dłubakowska, wicedyrektor         II LO – pani Dorota Bogaczyńską-Janik oraz kierownik Biblioteki pani Jadwiga Maszorek.        Ideę tego przedsięwzięcia oraz najciekawsze fakty z życia Moliera i wiadomości o czytanej lekturze przybliżyła zebranym pani Grażyna Hrebeniuk.

Podczas spotkania młodzież II klasy liceum odczytała w kolejnych scenach najbardziej kluczowe fragmenty „Świętoszka” Moliera, wybrane przez panią Edytę Jezierską.

Spotkanie zakończyła wspólna zabawa, polegająca na rozwiązywaniu krzyżówki dotyczącej komedii. Po wpisaniu wszystkich odpowiedzi pojawiło się hasło: „Czytam”.

Dodatkową atrakcją było skorzystanie z akcji bookcrossingowej.

Opiekę merytoryczną nad uczniami sprawowały nauczycielki II LO – pani Edyta Jezierska      i pani Wanda Chirowska.

Całe spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Mamy nadzieję, że akcja Głośnego Czytania dołączy do stałych działań naszej placówki.

 

Dzień Głośnego Czytania

Molier IX 2017 00329 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania.

Święto ma już  szesnastoletnią tradycję, zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki.

W tym dniu w wielu bibliotekach, szkołach oraz innych miejscach  organizowane jest  wspólne, głośne czytanie.

Czytają aktorzy, pisarze, celebryci, bibliotekarze, nauczyciele, uczniowie. Czytamy i MY!

Konkursy w DBP

podr_____do_przesz__o__ci_____j__zef_pi__sudski_popr_minSzanowni Państwo,

Informujemy, że Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu realizuje konkursy organizowane przez WEiN UMWD z okazji Roku Józefa Piłsudskiego:

– konkurs dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – Podróż do przeszłości – praca cyfrowa o życiu i/lub działaniach Józefa Piłsudskiego

– konkurs dla uczniów klas 4-7 szkół podstawowych i gimnazjów – Niepodległa Rzeczpospolita – projekt okolicznościowego znaczka pocztowego – Dzień Niepodległości/ Józef Piłsudski.

Szczegółowe informacje dotyczące konkursów znajdą Państwo na stronie:

https://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/wroclaw-wydarzenia/1645-podroz-do-przeszlosci-jozef-pilsudski-jako-niezlomny-bojownik-o-wolnosc-i-niezawislosc-polakow 

Inauguracja roku szkolnego 2017/2018

konsultacje IX 2017 0017 września 2017 r. w powiecie oleśnickim odbyła się konferencja inaugurująca rok szkolny 2017/2018, której organizatorem było Powiatowe Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Jednostek Samorządu Terytorialnego Powiatu Oleśnickiego, dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele.

Wykład inaugurujący „Nowoczesna edukacja” – wygłosił edukator Pan Roman Lorens. Nawiązaniem do tematu był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział przedstawiciele firm: Microsoft dla Edukacji, portalu MultimediawSzkole, CSO NETICTECH SA, Grupy Helion SA oraz zaproszeni goście.

Ofertę edukacyjną Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy na rok szkolny 2017/2018 zaprezentowała Dyrektor pani Grażyna Dłubakowska.

Dalszą część konferencji stanowiły konsultacje grupowe nauczycieli.

W Czytelni Biblioteki Pedagogicznej miało miejsce spotkanie, adresowane szczególnie   do nauczycieli bibliotekarzy, które prowadziła pani Jadwiga Maszorek.

Tematem przewodnim konsultacji była próba odpowiedzi na pytanie: „Czym jest Żywa biblioteka”.

„Żywa Biblioteka to międzynarodowy ruch na rzecz praw człowieka i różnorodnego społeczeństwa, który stosuje prostą metodę spotkania i rozmowy do przeciwstawiania się uprzedzeniom i dyskryminacji. (…) posługuje się językiem i mechanizmami biblioteki,      by umożliwić pełne szacunku rozmowy, które mogą pozytywnie wpłynąć na postawy  i zachowania ludzi w stosunku do tych osób w naszych społecznościach, które są zagrożone wykluczeniem i marginalizacją ze względu na pochodzenie, kolor skóry, przekonania, orientację seksualną, zawód, religię.”

 Podczas spotkania przedstawiono ofertę szkoleniową PCEiK na rok szkolny 2017/2018. Ustalono szczegóły dotyczące organizacji planowanych w bieżącym roku szkolnym konkursów, imprez edukacyjnych, projektów, warsztatów, wystaw. Omówiono proponowaną przez Bibliotekę ofertę zajęć edukacyjnych dla uczniów wszystkich poziomów nauczania.

 Rozmawiano o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli. Omówiono zasady dotyczące funkcjonowania sieci. Wstępnie określono tematykę i zakres pracy Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy.

Przebieg spotkania okazał się bardzo inspirujący.

Zapraszamy wszystkich do współpracy z Biblioteką w bieżącym roku szkolnym.

 

Grażyna Hrebeniuk

Prezent od IBUK Libra – książka miesiąca – wrzesień

droga-do-rio,34721Droga do Rio. Historie polskich emigrantów.

Aleksandra Pluta, Wydawnictwo Naukowe PWN

Rok wydania: 2017.

Emigracja, pamięć, historia i tożsamość – to wokół tych tematów osnute są opowieści polskich imigrantów w Rio de Janeiro, z którymi rozmawiała Aleksandra Pluta. Co łączy ze sobą bohaterów tej książki? Większość z nich przybyła do Brazylii podczas II wojny światowej lub niedługo po jej zakończeniu. Jedni nie mogli odnaleźć dla siebie miejsca w Polsce, która znalazła się pod okupacją sowiecką. Innym trudno było zapomnieć koszmar Holocaustu. Wszyscy zaczęli nowe życie w odległym kraju, którego język, klimat i zwyczaje daleko odbiegały od tych rodzimych. Emigracja, będąc utratą tego, co znane i swojskie, okazała się jednak dla większości bohaterów wyzwaniem i szansą na nowe, często lepsze, życie.

(Opis wydawcy)

Relacja z Narodowego Czytania „Wesela”narodowe czytanie IX 2017 12

Po raz kolejny włączyliśmy się do akcji Narodowego Czytania, której patronuje prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja czytelnictwa i polskiej kultury narodowej.

Spotkanie z okazji Narodowego Czytania „Wesela” Wyspiańskiego Biblioteka Pedagogiczna przy Powiatowym Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy realizowała we współpracy z II Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego. Wydarzenie to miało miejsce 5 września w auli II LO.

Dodatkowym elementem podkreślającym nastrój „Wesela” było przygotowanie wystawy poświęconej Wyspiańskiemu i jego najsławniejszemu dramatowi.

Spotkanie z książką poprowadzili uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego: Adrianna Fryta i Szymon Kucharski.

Fragmenty „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego czytali: starosta –  Wojciech Kociński, burmistrz – Michał Kołaciński, wicestarosta –Piotr Karasek, dyrektor Biblioteki i Forum Kultury w Oleśnicy – Anna Zasada, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy – Grażyna Dłubakowska, wicedyrektor PCEiK – Małgorzata Kozłowska, kierownik Filii Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej w Oleśnicy – Jadwiga Maszorek, dyrekcja II LO – Jolanta Kwaśniewska i Dorota Bogaczyńska-Janik, przedstawiciel grona pedagogicznego – Adam Wójcik i uczniów – Karol Paszkowski.

Zaproszeni goście wcielili się w role: Dziennikarza, Czepca, Radczyni, Kliminy czy Państwa Młodych. Były dialogi polityczne, romantyczne, a także pełne humoru.

Zapraszamy na kolejne wydarzenia czytelnicze.

Grażyna Hrebeniuk

Narodowe Czytanie „Wesela”

 

baner_poziomy_wyspianskiZ okazji Narodowego Czytania zapraszamy do wspólnej zabawy. Sprawdź swoją wiedzę z lektury.

Test dostępny pod adresem:

http://www.szkolnictwo.pl/test,0,1026,Wesele

Wesele. Dramat w trzech aktach, najsłynniejszy utwór Stanisława Wyspiańskiego, powstało na kanwie autentycznego wydarzenia – wesela poety i dramaturga Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, chłopką z podkrakowskich Bronowic. Prapremiera sztuki odbyła się 16 marca 1901 roku w Teatrze Miejskim       w Krakowie. W tym samym roku w Krakowie Wesele zostało opublikowane po raz pierwszy. Dramat Wyspiańskiego został dotychczas przetłumaczony na ponad     10 języków.  W języku polskim ukazało się ponad 120 wydań Wesela.

 Stanisław Wyspiański (1869-1907) – poeta, dramatopisarz, malarz, inscenizator – był jednym z najgenialniejszych polskich artystów. Wybitny przedstawiciel Młodej Polski, zajmował się wieloma dziedzinami sztuki. Uprawiał malarstwo, pisał utwory liryczne       i dramatyczne, libretta oper, projektował witraże, meble, a nawet strój dla Lajkonika. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych w podziemiach kościoła    oo. Paulinów na Skałce.

 

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA NA LIPIEC

 

 

710064846oCzłowiek i pies – O głaskaniu, stresie i oksytocynie,
Christoph Jung, Daniela Pörtl
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2017

Całość do przeczytania na:

libra.ibuk.pl

Co jest tak niezwykłego w przyjaźni między psem a człowiekiem?
Jaki sens kryją te wszystkie historie o psach, które ponoć czytają w
myślach, podsłuchują nasze rozmowy przy kawie i znikają
błyskawicznie, gdy wspomni się o czymś nieprzyjemnym, jak na
przykład wizyta u weterynarza?
Czy relacja człowieka i psa jest naprawdę czymś wyjątkowym, czy
jedynie – patrząc z zimnym dystansem – wyolbrzymioną przez ludzi,
w gruncie rzeczy całkiem „błahą” sprawą? Mniej więcej tak samo
„błahą”, jak relacja z wieloma innymi zwierzętami, które czują się pod
naszą opieką lepiej lub gorzej.
Czy pies jest „szczęśliwy” ze swojego życia w rodzinie składającej się
jedynie tylko z ludzi i czego potrzebuje, żeby być „szczęśliwym”?
A czego potrzebują jego pan i pani, żeby być równie „szczęśliwymi”?
Christoph Jung i Daniela Pörtl poszukują odpowiedzi na te pytania i opowiadają o kulisach szczególnego partnerstwa między
człowiekiem i psem. Objaśniają, dlaczego kochamy psy i w jaki
sposób nasza wspólna historia sprawia, że nie da się mówić o psach,
nie mówiąc o ludziach. A także odwrotnie: nie możemy mówić o ludziach, nie wspominając o psach.
Opis wydawcy

PREZENT OD IBUKA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

CZERWIEC

555394-352x500Co nas drażni, co nas wkurza, Flora Lichtman, Joe Palca Wydawnictwo Naukowe PWN

Rok wydania: 2017

Całość do przeczytania na:

libra.ibuk.pl

Zgrzyt paznokcia po tablicy. Kruszenie styropianu. Zaplątany kabel od słuchawek. Głośna rozmowa telefoniczna w autobusie. Mlaskanie przy jedzeniu. Przedświąteczny tłum w galerii handlowej. Istnieją dźwięki, zapachy i zachowania innych ludzi, które budzą w nas ogromną irytację. Jedyną rzeczą, której wówczas chcemy, jest natychmiastowe przerwanie drażniącej sytuacji. Jak to się dzieje, że nie możemy znieść takich drobiazgów? Dlaczego rzeczy, które nie mają w gruncie rzeczy większego znaczenia, drażnią nas i denerwują? Joe Palca i Flora Lichtman sięgnęli do badań i teorii by wyjaśnić, dlaczego na niektóre bodźce reagujemy silną awersją.

Od wydawcy 

Jak nie czytam jak czytam

czytam VI 2017 0011 czerwca 2017 – Akcja masowego czytania

„Jak nie czytam jak czytam”

Pomysłodawcą i głównym organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”

My też czytamy!

Gawęda o książkach – magia i moc słów.

  sieć V 2017 019          24 maja w Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie Sieci   Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Było to jednocześnie spotkanie podsumowujące realizację zaplanowanych działań w ramach pracy sieci, wymianę doświadczeń między uczestnikami, analizę przykładu dobrych praktyk, poszerzenie kompetencji uczestników.

             Na warsztacie podsumowano zagadnienia związane z tematem wiodącym sieci – „Popularyzacją czytelnictwa. Jak skutecznie zachęcać do czytania?”. Omówiono zaangażowanie wszystkich uczestników w wykorzystaniu różnych form i metod propagowania czytelnictwa. Podsumowaniem zrealizowanych działań była prezentacja multimedialna przygotowana przez Panią Grażynę Hrebeniuk, a omówiona przez koordynatora sieci Panią Jadwigę Maszorek, w której przypomniano, m.in. zagadnienia dotyczące promowania czytelnictwa, przepisów na niespodziewane zastępstwo, tworzenie bloga i gier bibliotecznych (literackich). Omówiono znaczenie literatury w rozwoju dzieci     i młodzieży oraz dorosłych

            W części warsztatowej Pani Beata Malentowicz – edukator DBP zaprezentowała formy pracy z tekstem angażujące czytelnika, takie jak: „Gawęda o książkach”, czy „metoda storytellingu”.

            Jako podsumowanie całorocznej pracy, uczestnicy spotkania wykonali plansze ilustrujące działania Sieci w tym roku szkolnym. 

            Zwieńczeniem spotkania było wręczenie przez Panią Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury – Grażynę Dłubakowską, „Zaświadczeń o ukończeniu formy doskonalenia zawodowego” członkom Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy.          

            Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich chętnych na kolejne spotkania, w przyszłym roku szkolnym.

 Grażyna Hrebeniuk

 

Zakończenie konkursu literackiego

 

        konkurs literacki V 2017 005    XIV Powiatowy Konkurs Literacki pod hasłem:

„Ten Dzień Zapamiętam…” został zakończony.

Jury konkursu w składzie: mgr Barbara Słomka, mgr Barbara Sycianko, oraz mgr Małgorzata Kozłowska, spośród 80 nadesłanych prac wyłoniło następujących laureatów:

 

 

wśród uczniów szkół podstawowych 

Laureat w kategorii „opowiadanie” – Sebastian Skowroński,

                      uczeń klasy VI Szkoły Podstawowej nr 2 w Oleśnicy.

                                                         Opiekun: Danuta Seredyńska.

 

Laureat w kategorii „forma dziennikarska” – Dawid Jankowski,

                     uczeń klasy V c Szkoły Podstawowej nr 6 w Oleśnicy.

                                                               Opiekun: Marta Babicz.

 

Laureat w kategorii „wiersz” – Martyna Pamuła,

               uczennica klasy VI b Szkoły Podstawowej nr 6 w Oleśnicy.                                                  

                                                               Opiekun: Iwona Nowicka.

 

Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Norbert Modelski,

                                       uczeń Szkoły Podstawowej nr 2 w Oleśnicy.                      

                                                         Opiekun: Danuta Seredyńska.

 

Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Bartłomiej Persak,

                       uczeń klasy V d Szkoły Podstawowej nr 6 w Oleśnicy.

                                                          Opiekun: Joanna Kajmowicz.

 

Wyróżnienie za wiersz pt. „Przed” – Klara Grodzicka,

                    uczennica klasy VI Szkoły Podstawowej nr 2 w Oleśnicy.

                                                           Opiekun: Danuta Serdyńska.

 

 

wśród uczniów szkół gimnazjalnych

Laureat w kategorii „forma dziennikarska” – Pola Rudnicka,

                              uczennica klasy III  Gimnazjum nr 3 w Oleśnicy.

                                                            Opiekun: Marzenna Śliwka.

 

Laureat w kategorii „opowiadanie” – Wiktoria Piwko,

                             uczennica klasy I d Gimnazjum nr 1 w Oleśnicy.

                                                                    Opiekun: Marzena Tyl.

 

Laureat w kategorii „forma dziennikarska” – Aleksandra Pilarek,

                          uczennica klasy III b Gimnazjum nr 1 w Oleśnicy.

                                                           Opiekun: Ewa Dłubakowska.

 

Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Marcel Berek,

              uczeń klasy II a Gimnazjum Samorządowego w Międzyborzu.

                                                                        Opiekun: Aneta Król.

 

Wyróżnienie w kategorii „opowiadanie” – Małgorzata Tabaczuk,

                        uczennica Gimnazjum Samorządowego w Międzyborzu.

                                                                      Opiekun: Danuta Siuda.

                     Organizatorzy dziękują i gratulują wszystkim uczestnikom konkursu, życząc im dalszych sukcesów na niwie literackiej.

                    Wręczenie nagród laureatom nastąpi 8 czerwca 2017 r. – Gala 2017 Podsumowująca Powiatowe Konkursy Przedmiotowe – o czym wszyscy zainteresowani zostaną powiadomieni.

PREZENT OD IBUK LIBRA – KSIĄŻKA MIESIĄCA

MAJ

559482-352x500Obrońca skarbów. Karol Estreicher – w poszukiwaniu zagrabionych dzieł sztuki, Marta Grzywacz

Wydawnictwo Naukowe PWN

Rok wydania: 2017

  Całość do przeczytania na:

              libra.ibuk.pl

Niezwykła historia Karola Estreichera, błyskotliwego historyka sztuki, który wraz z grupą naukowców pomógł wywieźć i ukryć bezcenny ołtarz Wita Stwosza. Jednak późniejsze wyrzuty sumienia spowodowały, że jego celem życiowym stało się sprowadzenie zabytków ponownie do Polski. Przez co przyczynił się także do powstania elitarnej międzynarodowej grupy obrońców skarbów – Monuments Men. Po wojnie, po 6 latach poszukiwań, razem z ołtarzem Wita Stwosza, obrazami Canaletta, mieczem koronacyjnym królów polskich, Biblią Gutenberga i setkami innych zabytków, Estreicher przywiezie do Krakowa także Damę z gronostajem. Rodzina Czartoryskich nie będzie mu za to wdzięczna, a londyńska emigracja uzna go za zdrajcę. 

Nowa funkcjonalność w IBUK Libra

IBUK-libra 100pxNa platformie IBUK Libra została wdrożona nowa wyszukiwarka wewnątrztekstowa.

Wyszukiwarka, dostępna na stronie http://libra.ibuk.pl/ przeszukuje całe treści publikacji. Daje to ogromne możliwości!

Jak to działa?

* Wejdź na stronę: http://libra.ibuk.pl/ Pasek wyszukiwarki znajduje się w górnej części okna.

 Wpisz słowo.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę szukanego sowa:

1. W wynikach wyszukiwania na pierwszym miejscu pojawią się nam publikacje, których dane słowo znajduje się w tytule według poniższego klucza (oznaczone kropeczkami w kolorze czerwonym):

a) szukane słowo (nieodmienione) znajduje się w tytule jednowyrazowym

b) szukane słowo (nieodmienione) znajduje się w tytule wielowyrazowym

c) szukane słowo w formie odmienionej znajduje się w tytule jednowyrazowym

d) szukane słowo w formie odmienionej znajduje się w tytule wielowyrazowym

2. W dalszej kolejności pojawią się publikacje, w których szukane słowo nie znajduje się w tytule, ale występuje w treści publikacji (oznaczone kropeczkami w kolorze niebieskim).

Liczba kropek oznacza, jak często dane słowo występuje w treści danej publikacji.

Gorąco zachęcam do zapoznania się z możliwościami nowej wyszukiwarki wewnątrztekstowej IBUK Libra.

 

url-1429715537Światowy Dzień Książki i Praw  Autorskich – 23 kwietnia

 

Doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku.

Geneza święta

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest 23 kwietnia. Data ta wybrana została jako symboliczna dla literatury światowej. W tym dniu w roku 1616 zmarli Miguel de Cervantes, William Szekspir i historyk peruwiański Inca Garcilaso de la Vega, na ten sam dzień przypada również rocznica urodzin lub śmierci innych wybitnych pisarzy, np. Maurice’a Druona, Halldóra Laxnessa, Vladimira Nabokova, Josepa Pla i Manuela Mejía Vallejo. W Wielkiej Brytanii i Irlandii Światowy Dzień Książki wyjątkowo obchodzony jest w pierwszy czwartek marca, tak aby święto to wypadało w trakcie semestru szkolnego.

Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii – w 1926 roku wystąpił z nim wydawca z Walencji, Vicente Clavel Andrés. W Hiszpanii Dzień Książki jest świętem oficjalnym od roku 1930, a od 1964 – we wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych a od 2007 roku – także w Polsce.

23 kwietnia jest w Katalonii hucznie obchodzonym świętem narodowym, jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek.

W związku z rosnącym sukcesem Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, UNESCO postanowiło stworzyć tytuł Światowej Stolicy Książki, który jako pierwsze miasto otrzymał Madryt. Tytuł Światowej Stolicy Książki przyznawany jest co roku przez UNESCO jako wyróżnienie dla najlepszego przygotowanego przez dane miasto programu promującego książki i czytelnictwo. W roku 2016 był to  Wrocław, a w 2017 Konakry (Gwatemala).

Co wiesz o prawie autorskim?

Zapraszamy do wspólnej zabawy – sprawdź, czy znasz prawo autorskie.

Strona do kursu o prawach autorskich:

http://pa.ok.oeiizk.waw.pl

 Wszystkich miłośników książek Biblioteka Pedagogiczna zaprasza do wspólnego świętowania Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.

24 kwietnia, w godzinach 11.00 – 13.00 będzie można zobaczyć bibliotekę „od kuchni” – czyli pomieszczenia na co dzień niedostępne dla czytelników. Zachęcamy do obejrzenia wystawy o Josephie Conradzie w naszej czytelni.  W pracowni internetowej zawsze oferujemy dostęp do Internetu i możliwość skorzystania z wirtualnego kursu o prawie autorskim

Projekt „Wiosna z książką” zakończony

kl. 0 c 002Przez cały marzec i w pierwszych dniach kwietnia w Bibliotece Pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji i Kultury w Oleśnicy realizowaliśmy projekt „Wiosna z książką”. Tematem przewodnim w tym roku szkolnym były: „Zabawy literackie w bibliotece   z wykorzystaniem książki „DZIECI BULLERBYN” Astrid Lindgren.

Do udziału w projekcie zaprosiliśmy dzieci z klas 0-IV szkół podstawowych z terenu powiatu oleśnickiego.

Celem spotkań było oswajanie najmłodszych z książką i biblioteką. Dzieci mogły się dowiedzieć, co można robić w bibliotece i jak wygląda Biblioteka Pedagogiczna. Poznawały bądź utrwalały treść lektury „Dzieci z Bullerbyn”. Poprzez zabawę były pobudzane    do własnej inwencji twórczej i rozwijania umiejętności współdziałania w grupie.

Uczniowie z zainteresowaniem słuchali czytanego fragmentu książki, uczestniczyli  w zabawach ruchowych i plastycznych. Największą radość sprawiała im gra biblioteczna, polegająca na poszukiwaniu poziomek i obrazków ukrytych pomiędzy książkami  w bibliotecznych magazynach.

Przewodnikiem po zabawach była pani Grażyna Hrebeniuk.

Z naszej propozycji skorzystało osiem klas z pięciu różnych szkół, w tym dwóch z Oleśnicy i trzech z terenu powiatu. Łącznie bibliotekę odwiedziło 143 uczniów.

Na zakończenie dzieci dostały „Kartę Honorowego Czytelnika” oraz drobne upominki.

Wszystkie były bardzo zadowolone z udziału w zajęciach i wyrażały chęć wzięcia udziału   w kolejnych.

 

                                                                                                           Grażyna Hrebeniuk

Gra biblioteczna

sieć III 2017 0022 marca spotkali się członkowie Sieci   Wsparcia Nauczycieli Bibliotekarzy. Temat przewodni szkolenia brzmiał: „Gra biblioteczna (literacka) – aktywna metoda popularyzująca czytelnictwo”

 Na warsztacie przybliżono zagadnienia związane z kształtowaniem czytelnictwa oraz alternatywnych form pracy z czytelnikiem. Uczestnicy mieli okazję podzielić się wiedzą   i pomysłami przydatnymi do wykorzystania podczas organizowania zajęć opartych na grach bibliotecznych.

 Na szkoleniu zaprezentowano możliwości wykorzystania gier jako metodę kształtującą kompetencje czytelnicze oraz motywującą do nauki przez zabawę. W trakcie warsztatu uczestnicy poznali zasady tworzenia gier literackich, jak również przykładowe pomysły gier   i ich rodzaje. Mieli również okazję opracowania instrukcji gry z zastosowaniem poznanych zasad i wykorzystaniem różnych zadań.

 Wiadomościami o aplikacjach edukacyjnych podzieliła się z nami Beata Malentowicz – Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich członków Sieci na kolejne spotkanie.

 

                                                                                                                                             Grażyna Hrebeniuk

Wiosna z książką

picture-book-1983812__340Z A P R A S Z A M Y

uczniów klas 0 – IV szkół podstawowych

na spotkanie z cyklu:

„WIOSNA Z KSIĄŻKĄ”

Temat przewodni:

 ZABAWY LITERACKIE W BIBLIOTECE

 Z WYKORZYSTANIEM MOTYWÓW Z KSIĄŻKI   „DZIECI BULLERBYN” ASTRID LINDGREN.

Termin: Marzec 2017

Czas trwania: od godz. 9.00 do 12.00

Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna PCEiK

ul. Wojska Polskiego 56,   56 -400 Oleśnica

Zgłoszenia prosimy kierować:

e-mail: olesnica@olesnica.dbp.wroc. pl, tel.: (071) 314 21 46;

Niespodzianka!

IBUK-libra 100pxDrogi Czytelniku!

 Wirtualna Czytelnia Dolnośląskich bibliotek Pedagogicznych zaprasza.

 Z okazji Międzynarodowego Tygodnia E-książki serwis IBUK Libra przygotował niespodziankę.

W dniach 1 – 14 marca br. zostanie poszerzony zakres tytułów w „Dolnośląskich Bibliotekach Pedagogicznych” o ok. 2700 tytułów książek z literatury pięknej i literatury faktu.

  

  

Zapraszamy

 

Rok Conrada

Joseph_ConradS e r d e  c z n i e   z a p r a s z a m y

na wystawę:

Joseph Conrad

– w 160 rocznicę urodzin 

Ekspozycję można obejrzeć w Czytelni, w godzinach pracy Biblioteki Pedagogicznej

Oleśnica ul. Wojska Polskiego 56

 

Zakochaj się w książce

zakochaj II 2017 013W lutym polecamy  następujące książki:

 * Mellody Pia: Toksyczna miłość. Warszawa, 2008

* Kacprzak Kamila, Leppert Robert: Związki miłosne w sieci. Kraków 2013.

* Oatley Keith, Jenkins Jennifer M.: Zrozumieć emocje. Warszawa, 2003.

 

XIV Konkurs Literacki

TEN (M) BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA W OLEŚNICY

 ZAPRASZA

 UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJALNYCH

do wzięcia udziału

w konkursie literackim 

pod hasłem:

 ,,TEN DZIEŃ ZAPAMIĘTAM…’’

Zaproszenie

regulamin konkursu-2017-1

Blog – wielozadaniowe narzędzie edukacyjne

spotkanie sieci II 2017 001Po raz kolejny w tym roku szkolnym – 1 lutego – spotkali się uczestnicy Sieci Współpracy    i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem tematem przewodnim był „Blog – wielozadaniowe narzędzie edukacyjne”, jako forma popularyzacji czytelnictwa.

 Warsztat miał na celu nabycie umiejętności związanych z założeniem, edycją i konfiguracją bloga w serwisie Blogger. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób wykorzystać blog jako narzędzia w procesie nauczania, a także propagowanie książki   i czytelnictwa. Ćwiczyli umiejętności zakładania konta w Google, edycji postów, wyboru szablonu i układu bloga, dodawania gadżetów takich jak: obrazki, wideo, Tagi, linki  do innych stron, lista obserwowanych blogów.

Prowadzenie tematycznego bloga w bibliotece może być wykorzystywane do promowania określonych tytułów książek, czy gatunków literackich. Poprzez możliwość komentarzy postów zachęca się innych do czytania i wyrażania swoich opinii o tekstach literackich.

 

Wiadomościami i umiejętnościami z tego zakresu podzieliła się z nami pani Alina Dyrek- Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. W planach jest już następne spotkanie – zapraszamy!

 

Grażyna Hrebeniuk

Awaryjne recepty na nagłe zastępstwo

100_6064W czwartek, 8 grudnia miało miejsce drugie w tym roku szkolnym spotkanie Sieci   Wsparcia i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem temat brzmiał: „Awaryjne recepty na nagłe zastępstwo – ciekawe pomysły na zajęcia”.

Na warsztacie przedstawiono różnorodne propozycje zajęć na nieplanowane spotkania z klasą. Przybliżono pomysły na awaryjne zastępstwa zróżnicowane pod względem formy i etapów nauczania jak m.in.:

  • w obszarze edukacji wczesnoszkolnej pobudzające dziecięcą kreatywność oraz wyobraźnię (jak: zabawy słowem, zabawy rysowane), zabawy łączące naukę  z aktywnością ruchową oraz propozycje wykorzystania komputera w procesie dydaktycznym,
  • dla poziomu szkół podstawowych (klasy 4-6) zabawy rozwijające logiczne myślenie, układanie rebusów, zagadek, krzyżówek, tworzenie lapbooka,
  • dla uczniów klas gimnazjalnych zabawy twórcze, zagadki logiczne, wirtualny spacer po muzeach, a także m.in. zabawa w projektowanie wnętrz,
  • dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oglądanie filmów (np. z NINATEKI), a po ich projekcji rozmowa, wykorzystanie Mega Scrabble, stworzenie interaktywnej publikacji (ze strony Superbelfrzy) czy stworzenie fotoreportażu.

 

Wiadomościami o aplikacjach edukacyjnych podzieliła się z nami Urszula Tobolska – Edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu. Nauczyciele wymienili się pomysłami stosowanymi przez nich w wypadkach nagłych zajęć, jak np. papierowy teatr, zabawy integracyjne, czy gry słowne.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy wszystkich członków Sieci na kolejne spotkanie.

 

koniecrokuIII Konkurs poetycki

konkurs-w-podrozy-dla-ponadgimnazjalnych-plakat

reg-konk-poetyckiego-dla-ponadgimnazjalnych

Konkurs regionalny

konkurs_malarski  Regionalny Konkurs  Malarski „Zapisane obrazem – Kresy Henryka Sienkiewcza” – przedłużenie terminu składania prac do 15 listopada 2016 !

  Więcej na stronie: http://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/wroclaw-wydarzenia/1415-konkurs-malarski-zapisane-obrazem-kresy-henryka-sienkiewicza

  a szczegóły są w Regulaminie

  regulamin_zapisane-obrazem-kresy-hs

konkursy – PCEiK

 

 

Jak skutecznie zachęcać do czytania?

x-2016-00811 października w Bibliotece Pedagogicznej miało miejsce pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie Sieci Wsparcia Nauczycieli Bibliotekarzy. Tym razem temat brzmiał: Jak skutecznie zachęcać do czytania?

Podczas spotkania przedstawiono zagadnienia dotyczące organizacji Sieci Współpracy i Samokształcenia w obecnym roku szkolnym. Przekazano uczestnikom założenia do planu pracy oraz omówiono zasady dotyczące  funkcjonowania sieci.

Kierownik biblioteki – pani Jadwiga Maszorek poinformowała obecnych o możliwościach Platformy: Oleśnickie Centrum e-Doradztwa oraz o dostępie do zasobów Sieci   Współpracy i Samokształcenia.

W dalszej części szkolenia pokazano alternatywne sposoby promocji czytelnictwa. Pani Justyna Szebesczyk przypomniała ogólnopolskie akcje czytelnicze, a pani Grażyna Hrebeniuk zaprezentowała pomysły do wykorzystania podczas popularyzacji czytelnictwa w środowisku.

Spotkanie przebiegało w przyjaznej i pouczającej atmosferze.

 Grażyna Hrebeniuk

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

dzienglosnegoczytania30 września włączyliśmy się w obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Święto to zostało ogłoszone w 2001 r. z inicjatywy Polskiej Izby Książki. Jego głównym celem zachęcenie młodych ludzi do czytania nie tylko literatury popularnej, ale także dzieł klasyków literatury polskiej.  

Z tej okazji pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji       i Kultury w Oleśnicy wraz z nauczycielami i uczniami II Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy spotkali się w Galerii 56.   Pani Jadwiga Maszorek – kierownik Biblioteki, przybliżyła zebranym idee tego przedsięwzięcia, powitała też gości – wicedyrektor PCEiK – panią Małgorzatę Kozłowską oraz wicedyrektor II LO – panią Dorotę Bogaczyńską- Janik.     Podczas spotkania młodzież I klasy liceum odczytała przygotowane przez panią Grażynę Hrebeniuk najbardziej kluczowe fragmenty ,,Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. 

Aby zapoznać uczniów z innym rodzajem humoru, uczniowie kl. III – Roksana Malczewska i Bartłomiej Śliwiński dokonali z podziałem na role interpretacji fragmentów ,,Zemsty” Aleksandra Fredry. Opiekę merytoryczną nad uczniami sprawowały nauczycielki II LO – pani Edyta Jezierska i pani Wanda Chirowska. Dodatkową atrakcją było obejrzenie wystawy fotografii „Nasz FotoŚwiat” przygotowaną przez uczestników koła fotograficznego PCEiK pod kierunkiem pani Iwony Pustelnik.

Całe spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Mamy nadzieję, że akcja Głośnego Czytania dołączy do stałego repertuaru naszej placówki.

 

Grażyna Hrebeniuk

Relacja z Narodowego Czytanianarodowe czytanie quo vadis 2016 002

W dniu 6 września 2016 r. o godz. 10.00 w II Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego odbyła się akcja Narodowego Czytania „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza.

W tym dniu można było podziwiać  wystawę poświęconej Henrykowi Sienkiewiczowi i różnym wydaniom „Quo vadis”.

Relację z tgo wydarzenia można przeczytać tutaj:

http://mojaolesnica.pl/18741,narodowe-czytanie-w-ii-lo.php

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Narodowe Czytanie Quo Vadis

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Bibliotekarz gościnnie

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Konkurs podsumowanie 2016                     

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Formy i metody pracy z czytelnikiem -spotkanie podsumowujące

       Nowa wystawa!

Henryk Sienkiewicz

S e r d e c z n i e   z a p r a s z a m y
na wystawę:
2016 Rok Henryka Sienkiewicza Ekspozycję można obejrzeć w godzinach pracy Biblioteki PedagogicznejOleśnica ul. Wojska Polskiego 56

 stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Aplikacje edukacyjne

 

 

Konkurs literacki

    konkurs literacki 2016

    regulamin konkursu-2016  

   IBUK-libra 100px

 

 

 

Wirtualna czytelnia

 ibuklibrat_internet

   Czytelniku!

Twoja Biblioteka Pedagogiczna wykupiła dostęp do wybranych publikacji w wirtualnej czytelni IBUK Libra. Ponad 1500 tytułów z zakresu pedagogiki, psychologi, socjologii i komunikacji społecznej.

Zapraszamy!

 

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Kamishibai

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Jak zachęcić do czytania

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399„Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie…?”

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Formy i metody pracy z czytelnikiem – jak pracować z czytelnikiem „opornym”.

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399 Prawo autorskie w szkole

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399 Konkurs poetycki

stone-web-2-0-button-arrow-symbol-next-sign-white-rounded-square-shape-with-black-shadow-and-gray-reflection-on-white-background_114574399Biblioteka Pedagogiczna bliżej szkoły   

 


strona główna