Dziecko żyjące w środowisku stworzonym przez dorosłego musi mierzyć się z warunkami niedostosowanymi do jego życiowych potrzeb – nie tylko fizycznych, ale również, a wręcz przede wszystkim, potrzeb psychicznych, dotyczących rozwoju i ekspansji intelektualnej oraz psychicznej. Dlatego polecamy książki pomagające rozwiązywać problemy dzieci w domu i w szkole.
Maj 2021
Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
W tym miesiącu obchodzimy Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Dlatego też proponujemy pozycje dotyczące wspierania rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego osób z niepełnosprawnością. Publikacje adresowane są do pedagogów pracującymi z osobami niepełnosprawnymi, nauczycieli, terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i rehabilitantów.
Opracowanie: Grażyna Hrebeniuk
Kwiecień 2021
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci
W tym miesiącu obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Dlatego też naszym Najmłodszym Czytelnikom polecamy ciekawe powieści, opowiadania i wierszyki, dzięki którym przyjemnie spędzą czas i być może również się czegoś nauczą.
Opracowanie: Grażyna Hrebeniuk
Marzec 2021
Polecamy publikacje które mają pomóc w doskonaleniu wymowy. Zawierają różne metody terapeutyczne, jak: historyjki, krzyżówki czy dialogi. Książki te mogą stanowić źródło inspiracji dla rodziców, nauczycieli, terapeutów oraz wszystkich których interesuje prawidłowy rozwój mowy.
Opracowanie: Grażyna Hrebeniuk
Luty 2021
Opracowanie:
Grażyna Hrebeniuk
Styczeń 2021
Opracowanie:Grażyna Hrebeniuk
Grudzień 2020
Opracowanie:
Grażyna Hrebeniuk
Listopad 2020
Opracowanie: Grażyna Hrebeniuk
Październik 2020
Opracowanie: Grażyna Hrebeniuk
Wrzesień 2020
Opracowanie:
Grażyna Hrebeniuk
Sierpień 2020
Opracowanie:
Grażyna Hrebeniuk
Lipiec 2020
Czerwiec 2020
Opracowanie:
Grażyna Hrebeniuk
Maj 2020
Kwiecień 2020 z IBUK Libra
Czytaj w Wirtualnej Czytelni
Barabasz, Grażyna. Nauczanie i uczenie się w sieci : kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016.
Dzisiejszy uczeń i nauczyciel funkcjonują w dwóch przestrzeniach: tej realnej – fizycznej, bezpośredniej oraz cyfrowej – internetowej, zapośredniczonej. Ta druga przestrzeń w ich codziennych relacjach zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Determinuje też ona jakość i rodzaj interakcji, wpływa na sam proces uczenia się – nauczania, a także na codzienny sposób życia. Tym samym nauczyciel w środowisku internetowym ma dodatkowe zadanie: staje się nie tylko architektem wiedzy ucznia, ale również przestrzeni uczenia się i nauczania. Biorąc pod uwagę jeden z najbardziej abstrakcyjnych i uniwersalnych procesów w społeczeństwie sieci, jakim jest oddalenie czasowo-przestrzenne, zadanie to jest trudne i wymaga specyficznych kompetencji. Pytanie – jakich, i w jaki sposób się przejawiających? Czy e-nauczyciel je posiada? Autorka odwołując się do wyników badań własnych, podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania. Nawiązuje do treści rozmów, które odbyła z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w kształcenie internetowe, buduje model oczekiwanych kompetencji e-nauczyciela. W ostatnim etapie badań sprawdza, na ile kompetencje oczekiwane względem osoby e-nauczyciela są zbieżne z jego rzeczywistymi kompetencjami.
Współczesne wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej. Red. Agnieszka Cybal-Michalska, Agnieszka Gromkowska-Melosik. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.Prezentowany tom tekstów stanowi doskonałą egzemplifikację możliwości jakie pedagogika daje młodym naukowcom, ale też ich ogromnego potencjału w zakresie przyczyniania się do jej rozwoju. Teksty są zróżnicowane w swoje całości ale dają obraz pewnej intelektualnej wspólnoty, którą cechują jasno zdefiniowane cechy kognitywne i społeczne.
Kowalska, Dorota. Belfrzy. Warszawa: Wielka Litera, 2019.
Tę książkę powinien przeczytać każdy w tym kraju – w końcu taka nasza przyszłość, jaka edukacja naszych dzieci! Kiedy Polskę sparaliżował strajk nauczycieli, z jednej strony pojawiły się głosy, że nauczyciele nie powinni oczekiwać więcej, bo ich praca nie jest tak wymagająca, mają luksusowe dwa miesiące wakacji, a dzieci i tak uczą się dopiero na korepetycjach. Z drugiej strony zaczęto głośno mówić o tym, że polski program edukacji jest daleko w tyle za innymi krajami europejskimi, że niskie zarobki sprawiają, że do zawodu trafiają osoby z przypadku, a jakakolwiek inicjatywa ze strony nauczycieli z pasją rozbija się o brak pieniędzy i niekończący się proces reform. Co szwankuje w polskiej edukacji, że polskie uczelnie wyższe są tak daleko w światowych rankingach, a szkoła jest uciążliwym koszmarem dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponoć nauczyciel ma być intelektualnym autorytetem dla swoich uczniów, ale czy rzeczywiście nim jest?